دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > ویروس پاپیلوم انسانی چه مشکلی ایجاد می کند؟
شناسهٔ خبر : 1562 -

ویروس پاپیلوم انسانی چه مشکلی ایجاد می کند؟

ویروس پاپیلوم انسانی چه مشکلی ایجاد می کند؟

ویروس پاپیلوم انسانی و یا اچ پی وی، با حدود 100 گونه تنوع، ویروسی است که از طریق تماس پوستی منتقل می‌شود. هیچ نوع علائمی چون درد نداشته و فقط تشخیص آن از طریق زگیل‌های متعدد امکان‌پذیر است.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی همدان ابتلا به این ویروس را از طریق مقاربت جنسی و یا زایمان طبیعی دانست و گفت: در صورت آلوده بودن مادر، نوزاد نیز به این ویروس مبتلا می‌شود.

مهتا سنگستانی ، با بیان این‌که این ویروس هیچ نوع علائمی ندارد، عنوان کرد: بیش از 100 نوع ویروس پاپیلوم وجود دارد که 40 نوع آن مربوط به بیماری تناسلی است و فقط 2 نوع خطرناکی که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد دارد و آن هم 2 ویروس 16 و 18 اچ پی وی است

وی با اشاره به این‌که بسیاری از انواع این ویروس کم خطر است و فقط یک آلودگی محسوب می‌شود، تصریح کرد: بیش از 90 درصد این ویروس یک آلودگی سطحی است که بیمار می‌تواند با انجام مراحل درمان و استفاده از دارو آن را درمان کند که انواع کم خطر آن 2 نوع 16 و 17 هستند.

سنگستانی تأکید کرد: افراد مبتلا باید درمان را به طور مداوم انجام دهند چرا که این ویروس در مراحل اولیه به طور کامل از بین نرفته و ممکن است دفعات بدی ودر مدت کمی پس از درمان دوباره ظاهر شود.

وی تنها راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس را رعایت نکات بهداشتی در هنگام رابطه جنسی دانست و گفت: دختران می‌توانند از سن 11 تا 12 سالگی و قبل از ازدواج برای تزریق واکسن این ویروس اقدام کنند.

سنگستانی اضافه کرد: معمولا این ویروس در سنین میانسالی رواج دارد و مراکز بهداشت استان همدان تاکنون برای تزریق این واکسن طرح و برنامه‌ای نداشتند اما اگر فردی مایل به انجام تزریق این واکسن است می‌تواند به مراکز خصوصی مراجعه کرده و واکسینه شود.

وی با اشاره به وجود سه نوع واکسن برای این ویروس اظهار کرد: واکسن 2 ظرفیتی برای نوع خطرناک و سرطان دهانه رحم و واکسن‌های 4 و 9 ظرفیتی برای آلودگی‌های سطحی تزریق می‌شود.

این پزشک از اجرای یک طرح برای تزریق این واکسن در سطح کشور خبر داد و گفت: طرحی مبنی بر انجام این واکسیناسیون در سطح کشور برنامه‌ریزی شده است که بر اساس آن در هر استان، 50 هزار نفر توسط دانشگاه علوم پزشکی انتخاب و در مراکز بهداشت و سلامت واکسیناسیون می‌شوند.

سنگستانی افزود: بیش از 95 درصد افرادی که اقدام به تزریق واکسن این ویروس می‌کنند از ابتلا به این بیماری در امان هستند.

وی با اشاره به عوارض واکسن عنوان کرد: هر واکسنی عوارضی دارد، گرچه اگر فردی از حساسیت و آلرژی خود نسبت به آن واکسن مطلع نباشد و اقدام به تزریق آن کند می‌تواند عوارضی را برای وی به دنبال داشته باشد.

این پزشک عوارض کشنده و فلج کننده این واکسن را برای افرادی که حساسیت ندارند تکذیب کرد و گفت: این واکسن چون در مخمر کشت می‌شود ممکن است برای افرادی که حساسیت و آلرژی دارند خطرناک باشد، اما این تفکر عمومی مبنی بر فلج کننده و کشنده بودن این واکسن برای عموم مردم غلط و واهی است.

وی با اعلام عوارض این واکسن افزود: اگر فردی با وجود حساسیت و آلرژی اقدام به تزریق این واکسن کند پس از 15 دقیقه عوارضی چون، سردرد، تب، تهوع، درد در ناحیه تزریق، تورم، خارش و غش گریبان‌گیر وی خواهد شد به همین علت معمولا افرادی که این واکسن را تزریق می‌کنند 15 دقیقه ملزم به ایستادن در مرکزی است که واکسن به او تزریق شده است.

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.