دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > خطراتی که هنگام تمیزکردن خانه دستگاه گوارش و چشم را تهدید می کنند
شناسهٔ خبر : 1668 -

خطراتی که هنگام تمیزکردن خانه دستگاه گوارش و چشم را تهدید می کنند

خطراتی که هنگام تمیزکردن خانه دستگاه گوارش و چشم را تهدید می کنند

برخی از مواد شوینده که به طور معمول در طول روز از آن در خانه ها استفاده می کنیم به قدری آسیب زاد هستند که در صورت اصابت با چشم قدرت زخمی کردن قرنیه و یا حتی سوراخ کردن کره چشم را در پی دارند.

آیا استفاده از مواد شوینده شیمیایی در منزل خطرناک است ؟

در هنگام مصرف مواد شوینده شیمیایی چه مراقبت هایی باید انجام شوند؟

مواد شوینده ، بهداشتی و سفیده کننده ها باید به تنهایی مصرف شوند. زیرا با ترکیب آنها باهم یک سری فعل و انفعالات شیمیایی رخ می دهد که آن فعل و انفعلات منجربه آزاد شدن گاز کلرو بروز مسمومیات های شیمیایی می شود .

گاهی مشاهده میکنیم که اصول ایمنی و بهداشتی آن طور که باید رعایت نمی شود.بنابر مطالعات صورت گرفته و اعلام نظر کارشناسان وزارت بهدات خطرناک ترین شکل ممکن استفاده از مواد شوینده ترکیب کردن مواد شوینده شیمیایی با آب گرم در محیط هایی کوچک و بسته مانند حمام و سرویس های بهداشتی است. زیرا بخارات تولید شده به شکل بسیار شدیدی سمی و خطرزا هستند. بهتر است هنگام استفاده از مواد سفید کننده حتما هواکش و یا پنجره باز باشد و از آب خنک برای شست و شو استفاده شود و یا از موادی استفاده شود که آنزیم دارند ولی بخارات خطرناک ندارند .

بخاری که که از ترکیب جوهرنمک و وایتکس متصاعد می شود بسیار برای ریه و چشم و پوست خطرناک است.بسیاری از این بخارات قابلیت رد شدن و عبور کردن از ماسک های ساده ی کاغذی را دارند در نتیجه بهتر است بازهم ایمنی بیشتری را هنگام استفاده از این مواد شیمیایی رعایت کرد واز دست کش و ماسک های استاندارد برای جلوی دهان و بینی استفاده کرد.

مواد شوینده باعث تشدید بیماری های قلبی-ریوی می شود .مخصوصا برای زنان باردار و شیرده و کودکان و افراد مسن بسیار خطرناک تر است.

به دلیل رنگ های جذاب بطری های این مواد بهتر است از دسترس کودکان به دور باشد. حتما در صورتی که برچسب روی این مواد کنده شد از برچسب جدید استفاده شود.

اقدام ضروری در مسمویت ریوی با مواد شیمیایی

در صورتی که فردی با استنشاق مواد شوینده و بهداشتی دچار تنگی نفس و یا مسمومیت شد در سریع ترین زمان ممکن با فوریت های پزشکی تماس حاصل کنید. و تا رسیدن متخصصین اورژانس فرد مسموم را در معرض هوای آزاد و ترجیحا خنک قرار دهید . بخور دادن فرد به خصوص بخور سرد بسیار موثر است.این کار باعث می شود تنفس برای فرد تسهیل شود.

آسیب مواد شوینده بر چشم

برخی از مواد شوینده که به طور معمول در طول روز از آن در خانه ها استفاده می کنیم به قدری آسیب زاد هستند که در صورت اصابت با چشم قدرت زخمی کردن قرنیه و یا حتی سوراخ کردن کره چشم را در پی دارند.

این مواد می توانند باعث ایجاد زخم های عمیق در اطراف چشم و پلک شوند و باعث ایجاد چسبندگی های شدید بین کره چشم و پلک شود . به همین دلیل توصیه می شود حتما هنگام استفاده از مواد شوینده از عینک های محافظتی استفاده شود تا احتمال آسیب دیدگی چشم کاهش یابد.

خطر مسمویت کودکان با مواد شوینده شیمیایی

کودکان به علت رنگارنگ بودن این بطری ها و به علت کنجکاویشان ممکن است در تماس فیزیکی با این مواد شوینده قرار بگیرند. و حتی ممکن است سعی در نوشیدن مواد داخل این بطری ها کنند. مصرف اتفاقی این مواد سمی می تواند منجر به سوختگی دستگاه گوارش آنها شود و عمل بلعشان را به صورت جدی دچار آسیب کند.

بهتر است در صورت بروز این اتفاق والدین به هیچ عنوان کودک را مجبور به استفراغ نکنند زیرا این مواد دوباره مسیر دستگاه گوارشی را می سوزاند.همچنین از نوشیدن آب جلوگیری کنند زیرا ترکیب مواد سمی با آب در معده بسیار خطرناک است.بهترین کار این است که سعی کنند با نوشیدن شیر محلول سمی در معده را رقیق کننده و سریعا با فوریت های پزشکی تماس حاصل کننده و یا خود به یک مرکز درمانی مراجعه کننده.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.