دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > اهمیت تغذیه شیرخوار با شیر مادر
شناسهٔ خبر : 1669 -

اهمیت تغذیه شیرخوار با شیر مادر

اهمیت تغذیه شیرخوار با شیر مادر

شیر خوارانی که با شیر مادر تغذیه می شونند تکامل حسی و شناختی بهتری دارند و در برابر ابتلا به عفونتها مقاومت بیشتری دارند

کودکانی که با شیر مادر تغذیه میشوند سالم تر از آنهایی هستند که با سایر شیرها تغذیه شده اند. ترکیب شیر مادر در طی یک دوره شیردهی ، در طی یک روز و بین زنان مختلف متفاوت است و بگونه ای می باشد که مواد غذایی مناسب را برای شیرخوار فراهم می کند. در شیر مادر انواع ویتامین ها ، پروتئین ها ، املاح ، مواد قندی مفید و مواد موثر برای جلوگیری از عفونت وجود دارد.

شیر مادر به عنوان مایع حیات در نظر گرفته می شود ، چون علاوه بر مواد غذایی ، حاوی عواملی است که بر علیه بیماری ها بکار می رود. مزایای شیر مادردر شیردهی بسیار زیاد هستند . شیر مادر به میزان قابل توجهی ناخوشی و مرگ و میر دوران شیرخواری و کودکی را کاهش می دهد. شیر خوارانی که با شیر مادر تغذیه می شونند تکامل حسی و شناختی بهتری دارند و در برابر ابتلا به عفونتها مقاومت بیشتری دارند.

مصرف مواد مغذی به مقدار لازم و کافی در دوران شیردهی ، مادر را در تداوم شیردهی موفقیت آمیز خود کمک می کند. تغذیه مناسب مادر در این دوران برای حفظ ابنیه ، سلامت و اعتماد به نفس مادر و همچنین تامین نیازهای نوزاد ضروری می باشد. توجه به تغذیه دوران شیردهی از جهت حفظ و نگهداری ذخایر بدن مادر نیز اهمیت زیادی دارد.

مصرف مایعات زیاد موجب افزایش شیر نمی شود. پر رنگ رنگ ادرار و یبوست از علائم مصرف ناکافی مایعات است. مادر شیرده در 6 ماه اول شیردهی نیاز به مصرف روزانه 500-300 کیلوکالری اضافه بر کاللری مورد نیاز دارد که این میزان در 7-9 ماهگی به 400 کیلوکالری می رسد. اگر مادر کالری کافی دریافت نکند از ذخایر بدن وی برداشته می شود و اگر کمتر از 1500 کیلو کالری در روز مصرف کند دچار خستگی و کاهش شیر می شود.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.