دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > آیا شما نیز فکر می کنید مصرف ویتامین D می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند؟
شناسهٔ خبر : 1688 -

آیا شما نیز فکر می کنید مصرف ویتامین D می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند؟

آیا شما نیز فکر می کنید مصرف ویتامین D می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند؟

اگر سطح کافی ای ویتامین دی در بدن داشته باشید، نیازی نیست تا از مکمل های ویتامین دی استفاده کنید .

ویتامین دی یک محافظ بالقوه در برابر همه چیز از جمله سرطان، بیماری قلبی و دیابت و اختلالات خلقی مانند افسردگی اعلام شده است.

اما تحقیقات اخیر چندین نقش از آن را به چالش کشید و نشان دادن که تا چه اندازه به میزان اندکی درباره مواد مغذی ضروری بدن شناخته داریم.

"کلی پریچت" ، متخصص تغذیه که تحقیقات مرتبط با ویتامین دی را در دانشگاه واشنگتن مرکزی در النزبرگ،" WA " ، انجام می دهد ، معتقد است که این موضوع یک موضوع داغ برای 10 سال آینده است.

اما روش ها و جریان های مختلف فکری زیادی درباره آنچه مطلوب ما و مورد نظر است وجود دارد. در سال 2014، نیروی کار ایالات متحده خدمات پیشگیرانه ، پانل متخصصین سلامت با بودجه فدرال، بیان داشت که هیچ توافق مشترکی در مورد چگونگی تعریف کمبود بر روی چگونگی تعریف خواص ویتامین دی یا سطح ایده آل آن وجود ندارد. و به عنوان یک مورد باقی می ماند. با این حال، مکمل های ویتامین دی محبوب تر شده اند. براساس یک مطالعه که در سال 2017 انجام شد، در حدود دو دهه پیش، کمتر از 1 درصد از بزرگسالان ایالات متحده به میزان ویتامین دی بدنشان اهمیت میدادند و کپسولش را مصرف می کردند. اما کمتر از 15 سال بعد از آن، تقریبا یکی از هر 5 بزرگسال ، به طور روزانه یک کپسول با میزان دوز مناسب از قرص ویتامین دی مصرف میکنند. به راستی دلیل آن چیست ؟

کلیفورد رزن ، مدیر تحقیقات بالینی و ترجمه و یک دانشمند ارشد در مرکز تحقیقات مرکز پزشکی مین در اسکاربورو بیان می کند که هر چیزی که در میان مردم به غلط یا درست جا بیافتد مردم آن را انجام می دهند بدون توجه به مفید بودن یا مضر بودن آن.

آخرین تحقیقات: سلامت استخوان، سرطان، بیماری های قلبی

در حالی که سطح ویتامین دی با بروز بسیاری از مشکلات سلامتی مانند خطر ابتلا به سرطان ، دیابت ، مشکلات قلبی و افسردگی ، مرتبط است ، این نتایج قطعی نیستند.

محققان می دانند که ویتامین دی کمک می کند به بدنمان که جذب کلسیم بهتر انجام شود و باعث می شود استخوان ها از استحکام بالاتری برخوردار شوند. بنابراین طبیعی است فرض کنیم که مکمل های ویتامین دی می تواند به تقویت استخوان ها کمک کند و در برابر شکستگی استخوان و تحلیل رفتن آن محافظت کند. اما بازبینی گسترده ای از تحقیقات که در ماه اکتبر منتشر شد، نتیجه گرفت که مکمل های ویتامین دی در دوزهای کم و یا زیاد چنین نقشی ایفا نمی کنند. "روسن" ، یکی از محققین این پروژه تحقیقاتی می گوید که همه افراد فکر میکنند که در این باره اطلاعات کافی دارند ولیکن ما همیشه در این زمینه دچار شک و تردید هستیم .

مکمل ها میزان تراکم استخوان را افزایش نمی دهند ، پس چگونگی خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهند؟

جواب این سوال را ما هنوز نمیدانیم اما آنچه می دانیم این است که چنانچه سطح ویتامین دی بدن شما کافی باشد دیگر نیازی به استفاده از مکمل ها نیست.

در ماه نوامبر امسال ، نتایج یکی دیگر از مطالعات مهم و کاربردی که توسط موسسات ملی بهداشت انجام شده بود منتشر شد . در این تحقیق پژوهشگران در حدود 26000 نفر از افراد سالم امریکایی بالای 50 سال را تحت نظر قرار دادند تا به آنها ویتامین دی و یا مکمل هایی مشابه تجویز کنند. بعد از اتمام دوره 5 ساله ی مطالعه و پایان یافتن مدت زمان تحقیق ، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مکمل های ویتامین دی خطر ابتلا به سرطان ، سکته مغزی و یا حمله قلبی را کاهش نمی دهد. و در ماه فوریه، محققان تجزیه و تحلیل مطالعات گذشته راجع به ارتباط بین مکمل های ویتامین دی و خطر ابتلا به انواع سرطان را منتشر کردند.

آنها هیچ ارتباطی بین مصرف مکمل ها و خطر ابتلا به سرطان کشف نکردند، اما آنها دریافتند که میان مصرف مکمل های ویتامین دی و کاهش خطر فوت افراد مبتلا به سرطان در حدود 13 درصد ارتباط مستقیم وجود دارد.

این مطالعه در مورد اینکه آیا مکمل های ویتامین دی مستقیما به کاهش مرگ و میر سرطان منجر می شوند یا خیر نمیپردازد، لیکن احتمال می رود اهمیت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با این بیماری را بررسی می کند.

راسن می گوید : "آیا ویتامین دی می تواند تا اندازه ای سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد که بتواند مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش دهد؟ پاسخ این است : شاید " . اینگونه نیست که همچین چیزی صحت نداشته و یا باورکردنی نباشد ،چرا که یک موضوع مهم است . ولیکن باید به صورت تصادفی و رندوم آزمایش شود.

"ایرینا تودورف"، یک پزشک خانواده در کلینیک کلیولند می گوید : اگر چه میزان بسیار زیادی از مطالعات در مورد سرطان و بیماری های قلبی و غیره وجود دارد، ولی ما به تحقیق بیشتری نیاز داریم برای تعیین اینکه آیا تعداد خاص، در سطوح خاص ممکن است سودمند باشد یا خیر. "

مکمل ها، رژیم غذایی و خورشید:

آیا این تحقیق جدید به این معنی است که مکمل های ویتامین دی شما به هیچ وجه سودمند نیست؟ جواب این است : شاید!

"پریچت" می گوید: "اگر سطح کافی ای ویتامین دی در بدن داشته باشید، نیازی نمیبینیم که احتیاج باشد تا از مکمل های ویتامین دی استفاده کنید ."

اما دریافت میزان کافی ویتامین دی از طریق رژیم غذایی دشوار است. او می گوید: "غذاهای بسیار کمی هستند که به طور طبیعی دارای میزان زیادی ویتامین دی باشد ، مگر ماهی های پرچرب" .

او می گوید : بعضی از غذاها مانند شیر، با ویتامین دی غنی می شوند، اما حتی اگر شما هر روز سه فنجان شیر بخورید، هنوز هم ویتامین دی شما کمتر از 600 IU است که توصیه های کنونی برای افراد بین سنین 1 تا 70 سال عددی در همین حدود است . یعنی نباید میزان عدد ویتامین دی بدن در افراد تا 70 سال کمتر از این عدد باشد. بهترین راه برای مطمئن شدن از اینکه آیا به میزان کافی ویتامین دی دریافت کرده ایم یا خیر این است که خودمان را در معرض نور خورشید قرار دهیم و آفتاب بگیریم .

هنگامی که اشعه ماوراء بنفش خورشید با پوست شما برخورد می کند ، این نور سبب تولید ویتامین دی در بدن شما می شود. گرچه حمام آفتاب در کنار سود آن یعنی جذب ویتامین دی، ضررهای جبران ناپذیری نیز دارد و سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شود. در عوض "تودروو" پیشنهاد می کند روزی تنها 10 تا 15 دقیقه و 2 الی 3 بار در هفته ، بین ساعات 10 صبح تا 3 ظهر آفتاب بگیریم. او توصیه میکند حتما از کرم ضدآفتاب هنگام حمام آفتاب استفاده کنیم. البته بسیاری از گروه ها و انجمن های علمی پزشکی این توصیه را قبول ندارند. آکادمی پوست آمریکا شیوه ی جذب ویتامین دی از طریق آفتاب گرفتن را رد می کند ، چرا که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

همچنین انجمن خدمات پیشگیرانه اظهار می کند که قرار گرفتن در معرض آفتاب به عنوان یک درمان متداول نیست. وهمه افراد جامعه نیز در معرض نور خورشید قرار نمیگیرند. بسیاری از افراد به واسطه شغلشان و نوع زندگیشان مدت زمان زیادی را در خانه و در محیط های بسته سپری میکنند و هرچه سن ما بالاتر می رود ، پوست بدن میزان کمتری ویتامین دی جذب می کند.

همچنین اگر شما در یک منطقه با آلودگی بالا زندگی می کنید یا در بخشی از جهان که خورشید مدت زمان کمتری می تابد ، زمانی که شما بیرون خانه هستید ممکن است ویتامین دی کافی را دریافت نکنید. در این شرایط است که مکمل و ویتامین دی کاربرد دارد و مصرف آن ضرورت می یابد.

برخی از ویژگی های بدن ما نیز می تواند شرایطی را به وجود بیاورد که بدن مقدار کمتری جذب ویتامین دی داشته باشد . در این صورت بدن برای انجام فعالیت های روزانه خود بیشتر نیاز به دریافت مکمل پیدا می کند .

این مساله شامل بیماری کرون و بیماری سلیاک، و همچنین بیماری های کبدی و کلیوی می شود . اگر عمل جراحی بای پس معده داشته اید، ممکن است بدن شما مواد مغذی را جذب نکند ، چنانچه حتی ممکن است قبل از آن نیز جذب نمی کرده. چاقی نیز به سطح پایین ویتامین دی مربوط است، اما به گفته "روزن"، دلیل بروز آن هنوز معلوم نیست.

"تادوروف" می گوید : "چنانچه شما دچارهرکدام از بیماری های فوق هستید یا خطر بروز آنها در شما بالاست ، بهتر است پزشک شما یک سری آزمایشات مرتبط با ویتامین دی از شما به عمل آورد.

چنانچه دچار بیماری نرمی استخوان و پوکی استخوان هستید این آزمایشات از شما نیز انجام می شود .

هر دوی این بیماری ها غالبا ناشی از کمبود ویتامین دی هستند که ممکن است با مکمل های ویتامین دی درمان شوند. در هر دوی این بیماری ها ، انجام آزمایش خون پیشنهاد نمی شود. "متخصصین انجمن پیشگیری کننده " بیان می کنند هیچ شواهدی وجود ندارد که انجام چنین آزمایشاتی مزایایی به همراه داشته باشد.

آیا نمی خواهید مکمل های ویتامین دی خود را کنار بگذارید در حالی که منتظرمتخصصین برای پاسخگویی به سوالات بسیاری در مورد ارزش آنها هستید؟ قطعاً مادامی که شما برروی این قضیه سخت گیر نیستید چیزی برای نگرانی ندارید.

دریافت بیش از حد ویتامین دی می تواند منجر به بروز تهوع، استفراغ، خستگی و سایر نشانه های ناخوشایند ناشی از مصرف ویتامین دیشود و همچنین باعث تولید بیش از حد کلسیم در بدن شما شود.

"روزن" می گوید : من فکر نمیکنم که مصرف کپسول مکمل ویتامین دی تا دوز 4000 در روز بتواند خطری ایجاد کند لیکن باید واقع گرا بود و در نظر داشت که افزایش میزان مصرف ویتامین دی باعث کاهش اثرات بیماری های مزمن نمی شود.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.