دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > آیا کرفس باعث بالا رفتن فشار خون می شود؟
شناسهٔ خبر : 1692 -

آیا کرفس باعث بالا رفتن فشار خون می شود؟

آیا کرفس باعث بالا رفتن فشار خون می شود؟

شما می توانید از ساقه ها کرفس در انواع سالاد استفاده کنید چرا که فیبر موجود در کرفس می تواند باعث سیری شما شود و یک میان وعده غذایی بسیار خوشمزه و کم کالری را تشکیل دهد

امروزه بسیاری از افراد از فشار خون بالا رنج می برند در حالی که عده زیادی هنوز از بیماری خود اطلاعی ندارند. فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی بروز سکته قلبی و سکته مغزی است. برای کم کردن خطرات ناشی از فشار خون پزشک متخصص داروهایی تجویز می کند. اما فرد مبتلا به فشار خون می تواند در کنار آن ها از درمان های سنتی و خانگی نیز استفاده کند. برخی از انواع سبزیجات و میوه جات در درمان فشار خون بالا بسیار موثرند.مانند آب کرفس !

آب کرفس سرشار از مواد مغذی ارزشمند ای است که اثرات مطلوبی بر بدن می گذارد. از ساقه های کرفس می توان در انواع غذاها و نوشیدنی ها استفاده کرد و از برگ های آن به عنوان طعم دهنده ی لذیذ و مقوی در سالاد استفاده می شود که موجب معطر شدن سالاد می شود.

گیاه کرفس در مناطق شمال آفریقا و مناطق مدیترانه ای بیشتر رشد می کند لیکن در سراسر جهان به صورت گسترده ای کشت می شود و طرفداران زیادی دارد . درمیان سبزیجات ، کرفس دارای فیبر بسیار زیادی است و از عطر و طعم و بوی ملایمی برخوردار است . همچنین کالری موجود در کرفس بسیار کم است. این خواص باعث شده است کرفس یک ماده غذایی محبوب در میان مردمان کشورهای مختلف جهان با ذائقه های مختلف شناخته شود.

آب کرفس شامل ترکیبات ۳-n-butylphtalide یا فتالید است که همین بوی معطر کرفس ناشی از این ترکیبات است. با توجه به ساز و کاری که فشار خون بالا در بدن دارد، فتالید عضلات صاف دیواره رگ های خونی را آرام می سازد.مصرف آب کرفس باعث می شود جریان خون راحت تر و آزادانه تر صورت گیرد .

با توجه به نکاتی که به آن اشاره کردیم افرادی که فشار خون خفیف دارند می توانند روزانه چیزی در حدود چهار اونس کرفس معادل یک فنجان کرفس خورد شده مصرف کنند. نتایج مصرف این میزان کرفس تا دو هفته بعد از شروع مصرف به خوبی نمایان می شود. افزودن چند قطره آبلیمو به آب کرفس عطر و طعم خوبی به نوشیدنی شما می دهد.

آب کرفس و لاغری :

امروزه اکثر افراد جامعه با معضلی به نام اضافه وزن دست و پنجه نرم می کنند . احتمالاً همه این افراد از روش ها و راهکارهای مختلفی از جمله روش های دارویی و یا روش های سنتی و گیاهی برای کاهش وزن استفاده کرده اند .گاهاً درمان های گیاهی و خانگی می تواند نقس موثری در درمان اضافه وزن داشته باشد . یکی از گیاهان موثر در کنترل اضافه وزن کرفس است.

شما می توانید از ساقه ها کرفس در انواع سالاد استفاده کنید چرا که فیبر موجود در کرفس می تواند باعث سیری شما شود و یک میان وعده غذایی بسیار خوشمزه و کم کالری را تشکیل دهد.همچنین آب کرفس یکی از سالم ترین و کم کالری ترین نوشیدنی هایی است که افراد ورزشکار می توانند در وعده های غذایی خود قرار دهند و به راحتی سبب کاهش وزن می شود.

نحوه ی درست کردن آب کرفس به این صورت است که یک فنجان آب را با یک فنجان کرفس خورد شده مخلوط میکنیم. می توانیم غلظت آن را خودمان با کم و زیاد کردن میزان کرفس تغییر دهیم. ولی باید دقت کنید محتوان فیبر آن کم نشود.

کالری آب کرفس :

کالری آب کرفس مانند خود کرفس بسیار ناچیز است و در هر 2/1 فنجان آب کرفس 16 کالری موجود است.

آب کرفس تنها 17/0 گرم چربی و کمتر از یک گرم پروتئین است. آب کرفس جایگزین خوبی برای انواع نوشیدنی های مصنوعی و گازداری است که به صورت روزانه مصرف میکنیم و کالری بالایی نیز دارند. بنابراین مصرف 1 الی 2 فنجان آب کرفس در روز توصیه می شود.

برای مقایسه می توانیم بگوییم در هر 12 اونس آب انگور چیزی در حدود 160 کالری وجود دارد. بنابراین با مصرف آب کرفس در هفته به مدت یک سال حدود 7،488 کالری از دست می دهید که این میزان کالری معادل بیش از 2 کیلو از وزن است.

کرفس به علت فیبر بالایی که دارد موجب می شود فرد احساس سیری کند زیرا معده را به راحتی پر می کند.

برای افرادی که وسوسه ی پرخوری دارند توصیه می شود حتما آب کرفس یا کرفس تلخ را در وعده غذایی خود جای دهند.

ویتامین های آب کرفس :

آب میوه هایی که مانند آب کرفس کدر هستند حاوی مقادیر زیادی ویتامین k هستند. 5/1 فنجان آب کرفس حاوی حدود 30 میکروگرم ویتامین k است. گرچه ویتامین k به تنهایی موجب کاهش وزن نمی شود اما برای انعقاد خون سالم ضروری است. همچنین ویتامین k می تواند از بروز پوکی استخوان پیشگیری کند. آب کرفس 25 تا 33 درصد از مصرف ویتامینk ضروری روزانه را داراست.

همچنین شما می توانید از ترکیب آب کرفس با سایر میوه ها و سبزیجات مانند گوجه فرنگی ، گلابی و چغندر نوشیدنی های خوشمزه و سالمی تهیه کنید که موجب کاهش وزن می شوند.

تمام سبزیجات ذکر شده موجب رسیدن مواد مغذی و مفید با کالری کم به بدن است. برخی افراد در دستورالعملی جداگانه یک قاشق چایخوری فلفل به آب کرفس خود اضافه می کنند. این کار طعم تازه ای به نوشیدنی آب کرفس ما می دهد و به علت افزایش متابولیسم بدن روند کاهش وزن را سریع تر می کند.

آب کرفس و کبد چرب:

آب کرفس موجب دفع سموم بدن می شود و عملکرد کبد و کلیه را بهبود می بخشد. امروزه مصرف کرفس در بین مبتلایان به کبد چرب و بیماری های مشابه آن افزایش یافته و توصیه می شود این افراد از ترکیب آب کرفس و کمی سرکه برای دفع چربی کبد استفاده کنند.

مضرات آب کرفس:

مصرف کرفس و آب کرفس در کنار اثرات مثبت بی شماری که در سلامت افراد دارد ، دارای برخی عوارض جانبی بالقوه ای نیز هست. از جمله واکنش آلرژیک ، حساسیت به نور و مشکلات کلیوی که ممکن است در برخی افراد بروز کند.

برای اغلب افراد مصرف روزانه آب کرفس به میزان متعادل هیچ عارضه جانبی ایجاد نمیکند اما کسانی که معده ای حساس دارند و یا از بیماری های مرتبط با کلیه و معده رنج می برند توصیه می شود در مصرف آب کرفس احتیاط کنند و هرگز زیاده روی نکنند.

مشکلات مرتبط با کلیه :

همانطور که اشاره کردیم آب کرفس فیبر بالایی دارد و همین امر می تواند موجب خارج کردن سموم از بدن شود و بدن را سم زدایی کند ، اما همین مزیت می تواند باعث شود فشار مضاعفی به کلیه ها وارد شود. بنابراین نباید در مصرف آب کرفس افراط کرد مخصوصاً افراد ی که از قبل دچار ناراحتی های کلیوی نیز هستند.

بروز آلرژی:

در میان سبزیجات و میوه جات برخی از آنها هستند که در افراد خاصی بروز آلرژی می کند .کرفس هم از جمله سبزیجاتی است که در صورت بروز آلرژی ، حساسیت خیلی شدید خواهد بود . لذا توصیه می شود چنانچه پس از مصرف کرفس دچار گلودرد و یا تورم لب ها و زبان شدید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

حساسیت به نور:

حساسیت به نور پس از مصرف کرفس در همه افراد رخ نمی دهد. بلکه در افرادی بروز می کند که دارای پوستی حساس هستند. برخی از آنتی اکسیدان های موجود در کرفس باعث بروز این نوع از حساسی پوستی می شود.

اثر مستقیم آب کرفس بر فشار خون :

محققان بیان کرده اند که برخی از سبزیجات میزان سدیم و نمک در آنها تقریباً بالاست و برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب نیست. البته چنانچه آب کرفس با مواد غذایی که سدیم بالایی دارند استفاده شود همین نتیجه را در بدن ایجاد می کند. بنابراین افراد دارای فشار خون بالا باید در مصرف بیش از اندازه آن کمی احتیاط کنند.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.