دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > 10 نشانه اولیه ابتلا به آلزایمر
شناسهٔ خبر : 1697 -

10 نشانه اولیه ابتلا به آلزایمر

10 نشانه اولیه ابتلا به آلزایمر

افرادی که آلزایمر دارند اغلب به پایان رساندن کارها برایشان سخت است . گاهی ممکن است در حین رانندگی در پیدا کردن مسیر همیشگی خود دچار مشکل شوند و یا در خرید کردن نتوانند بودجه خودشان را به درستی حساب کنند

طبق جدیدترین مطالعاتی که انجمن آلزایمر منتشر کرده است ده نشانه اولیه آلزایمر وجود دارد که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه کنید. این انجمن، که شما می توانید برای عضویت در آن به سایت www.alz.org مراجعه کنید ، یک هفته نامه الکترونیکی است که اطلاعات و یافته های پیرامون تحقیقات مربوط به آلزایمر را منتشر می کند.

از نشانه های بارز آلزایمر این است که فرد چیزهایی را از یاد می برد که این فراموش کردن زندگی او را مختل می کند. آلزایمر یک نوع بیماری مغزی است که باعث می شود فرد به مرور زمان مهارت های حافظه و فکر کردن و استدلال را از دست بدهد. آلزایمر یک بیماری نسبتاً شایع است که 10 نشانه ی هشداردهنده دارد. در صورتی که شما هر کدام از این نشانه ها را به تنهایی و یا چندین علائم را همزمان مشاهده کردید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

این ده نشانه ی اولیه آلزایمر توسط انجمن آلزایمر منتشر شده است .

علائم اولیه هشداردهنده آلزایمر چیست ؟

-1 فراموشی هایی که سبب بروز اختلال در زندگی روزانه می شود.

همه ما گاهی اوقات در طول روز مسایلی را فراموش می کنیم و هرچه تلاش می کنیم نمیتوانیم به خاطر بیاوریم. این مسائل اغلب خیلی نزدیک اتفاق افتاده اند و ممکن است فرد به طور مکرر درباره آن سوال کند . و یا مجبور شود برای یادآوری یک قرار ملاقات یا انجام یک کار روزانه از یادداشت ها و هشدار تلفن همراه استفاده کند. یا خانواده وی مجبور باشند کارهایی که قبلاً خود فرد بدون نیاز به کمک کسی انجام میداده را مدام به او یادآوری کنند .

اما بعضی فراموش کردن ها که با بالا رفتن سن رخ می دهد طبیعی است. برای مثال فراموش کردن برخی قرار ملاقات ها و یا نام افراد.

-2 هنگام حل و برنامه ریزی در مورد مشکلات به چالش کشیده شود.

گاهی فرد در هنگام انجام کارهایی از قبیل دنبال کردن و جلوبردن مسائلی که با اعداد و ارقام سر و کار دارد دچار مشکل و تعلل می شود.ممکن است فرد در پرداخت قبوض ماهیانه به مشکل بربخورد، و یا در انجام امور روزانه ای که سابقاً خود به تنهایی و بدون مشکل انجام می داده نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.

اما چنانچه فرد گاه گاهی و نه به صورت دائمی در کار با اعداد وارقام دچار مشکل می شود طبیعی است.

-3 فرد در محل کار و در موقع تفریح و بازی و یا در انجام امور شخصی روزانه دچار مشکل شود.

افرادی که آلزایمر دارند اغلب به پایان رساندن کارها برایشان سخت است . گاهی ممکن است در حین رانندگی در پیدا کردن مسیر همیشگی خود دچار مشکل شوند و یا در خرید کردن نتوانند بودجه خودشان را به درستی حساب کنند ، همچنین ممکن است قواعد بازی همیشگی مورد علاقشان را فراموش کنند.

  • اما کمک گرفتن از کسی هنگام کار با ضبط صوت یا ماکروویو برای روشن کردن طبیعی است و آلزایمر تلقی نمی شود.

-4 افرادی که دچار آلزایمر هستند اغلب در تشخیص ساعات روز ، تاریخ ها و فصل ها دچار مشکل هستند. ممکن است متوجه نشوند که چطور به جایی که اکنون در آن هستند آمده اند و آن مکان دقیقاً کجاست.

فراموش کردن روز هفته خطر آلزایمر محسوب نمی شود در صورتی که بعد از کمی فکر کردن بتوانند متوجه شوند چه روزی است.

-5 بروز مشکل در درک تصاویر و تشخیص فواصل.

گاهی اوقات افراد مبتلا به آلزایمر از نشانه ی وجود مشکل در بینایی رنج می برند. این افراد در خواندن، تشخیص رنگ و فواصل و کنتراست نیاز به کمک دارند. همین امر باعث شده افراد مبتلا به آلزایمر نتوانند به راحتی رانندگی کنند.

البته نباید آب مروارید و یا سایر مشکلات بینایی با اختلال آلزایمر اشتباه گرفته شود.

-6 افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است در صحبت کردن و یا نوشتن مشکل داشته باشند.

فرد مبتلا به آلزایمر هنگام صحبت کردن گاهاً از ادامه صحبت باز می ماند و نمی تواند ادامه دهد. این فرد در حین گفتگو هیچ ایده ای برای ادامه پیدا نمی کند و یا اینکه گاهی حرفی را چندین بار تکرار می کند. وی با کلمات کلنجار می رود تا بتواند عبارت مناسب را پیدا کند و اغلب ناموفق است.

اگر فردی به طور طبیعی گاهی نتواند کلمه مناسب را پیدا کند این موضوع طبیعی است و ارتباطی به آلزایمر ندارد.

-7 فراموش کردن جای وسیله ها.

فرد مبتلا به آلزایمر قادر نیست بتواند وسایل و چیزهایی که زمانی در جایی قرار داده را به راحتی پیدا کند. حتی اگر مدت زیادی از آن نگذشته باشد که وسیله خود را در جایی قرار داده باشد. فرد مبتلا به آلزایمر با گذر زمان این مساله بیشتر او را آزار می دهد و روز به روز تشدید می شود.

ممکن است برای همه ما با این اتفاق بیافتد که نتوانیم به راحتی جای بعضی از وسایل خود را پیدا کنیم . ولی اگر این اتفاق زیاد تکرار نشود جای نگرانی نیست.

-8 عدم توانایی در تصمیم گیری درست و به موقع ، عدم رعایت نظافت.

افرادی که مبتلا به آلزایمر می شوند قدرت محسابه را از دست می دهند .آلزایمر باعث می شود نتوانند موقع خرید مبلغ را به درستی پرداخت کنند. همچنین به رعایت نظافت فردی کمتر اهمیت می دهند و کمتربه ظاهر خودشان توجه می کنند.

این نشانه ها ممکن است در یک فرد عادی نیز به میزان غیرقابل توجهی وجود داشته باشد و نشان از آلزایمر نباشد.

-9 افراد مبتلا به آلزایمر اغلب تمایلی به فعالیت های ورزشی و سرگرمی ندارند و همیشه از این طیف فعالیت ها دوری می کنند. همچنین علاقه چندانی به حضور در جامعه ندارند و همواره سعی میکنند از اجتماع دور باشند.

احساس بیزاری گاه گاه از خانواده و دوستان و اجتماع طبیعی است.

-10 تغییرات خلقی و شخصیتی

افراد مبتلا به آلزایمر همواره شخصیتشان و خلق و خویشان دستخوش تغییر است. ممکن است گاهی سر در گم ، شکاک، بیمناک، و یا مضطرب شوند. و یا در محل کار و در بین دوستان معذب شوند.

لیکن ممکن است خجالتی بودن و یا گوشه گیری از خصوصیات فردی برخی افراد به حساب بیاید.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.