دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > از خواص درمانی روغن شتر مرغ چه می دانید؟
شناسهٔ خبر : 1700 -

از خواص درمانی روغن شتر مرغ چه می دانید؟

از خواص درمانی روغن شتر مرغ چه می دانید؟

این روغن حیوانی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری امگا 3و6و9 قادر به التیام و و بازسازی پوست آسیب دیده است

روغن شتر مرغ از قدیم الایام در بین ایرانیان و سایر تمدن های کهن کاربرد داشته است. روغن شتر مرغ دارای خواص بیشمار درمانی است . همواره در طب سنتی از روغن شتر مرغ در درمان بیماری های مختلف پوستی استفاده می شود. در درمان سوختگی ، اگزما ، بیماری پسوریازیس ، درمان آکنه و جای جوش ، خشکی پوست و سایر بیماری ها و ناراحتی های پوستی روغن شتر مرغ کاربرد دارد . این روغن حیوانی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری امگا 3و6و9 قادر به التیام و و بازسازی پوست آسیب دیده است. این اسیدهای چرب در روغن شتر مرغ به وفور یافت می شوند . همچنین روغن شتر مرغ باعث بهبود درد مفاصل می شود، لذا در بین ورزشکاران طرفداران زیادی دارد. امروزه مردم سراسر جهان از روغن شتر مرغ جهت رفع بیماری های پوستی نظیر خشکی پوست، سوختگی، رگ به رگ شدگی، خشکی لب ها ،اگزما، از بین بردن جای زخم و ... استفاده میکنند. روغن شتر مرغ به سرعت جذب بدن می شود بنابراین منافذ پوست را مسدود نمیکند و به اصطلاح پوست را خفه نمیکند. شتر مرغ ها حیواناتی گیاه خوار هستند که هیچ ماده هورمونی و آنتی بیوتیکی مصرف نمیکنند.

روغن شتر مرغ دارای ریزمولکول هایی است که در دمای پایین به سرعت جذب بدن می شود و همچنین دارای اکسیژن بالایی است که همین امر باعث می شود جریان خون در محل استعمال شده افزایش یابد.

روغن شتر مرغ هم در کرم های دارویی و هم در لوازم آرایشی استفاده می شود. در حال حاضر کشورهایی نظیر کانادا و استرالیا از گوشت شتر مرغ نیز استفاده میکنند و چربی آن در تولید دارو و کرم های پوست و مو کاربرد فراوان دارد.

با توجه به سن و جنسیت و نوع بیماری ، اثرگذاری روغن شتر مرغ متفاوت است.در بعضی افراد به سرعت بهبود حاصل می شود و در برخی دیگر دیرتر.

روغن شتر مرغ به علت خاصیت ریز مولکولی که دارد در تسکین درد و افزایش رطوبت پوست کاربرد دارد.

همانطور که می دانید برخی از بیماری های پوستی درمانی قطعی ندارند. ولی با یک سری مراقبت ها می توان کنترلشان کرد. با در نظر گرفتن سن و جنسیت و شدت بیماری این اثربخشی متفاوت است.

چند نمونه از موارد مصرف روغن شتر مرغ را مرور می کنیم:

خانم های باردار و یا کسانی که در معرض کاهش و یا افزایش وزن هستند می توانند از روغن شتر مرغ برای جلوگیری از بروز ترک های پوستی استفاده کنند.

چنانچه دچار آکنه هستید ، می توانید بعد از هر بار استفاده از صابون های مخصوص آکنه ، چند قطره از روغن شتر مرغ را به آرامی روی صورت خود بمالید. این کار روند اکسیژن رسانی به پوست صورت را افزایش می دهد.

اگر از خشکی پوست بدن و یا پا رنج می برید ، پس از هر بار استحمام ، مناطق خشکی زده را به آرامی با روغن شتر مرغ چرب کنید. این کار را به مدت 3 هفته انجام دهید تا اثر آن را مشاهده کنید.

اگر به تازگی عمل جراحی داشته اید و پوستتان بخیه خورده است برای زودتر جوش خوردن زخم می توانید با چند قطره روغن شتر مرغ محل اسکار را به آرامی ماساژ دهید.

چنانچه در طول روز روی صورتتان مواد آرایشی بوده ، بعد از شست و شوی صورت می توانید با چند قطره روغن شتر مرغ صورتتان را به آرامی ماساژ دهید.

بسیاری از ورزشکاران بعد از انجام تمرینات دچار درد مفاصل می شوند و یا کارمندانی که در طول روز چندین ساعت با کامپیوتر کار میکنند می توانند در پایان روز از روغن شتر مرغ جهت رفع خستگی عضلانی استفاده کنند. با ادامه این کار بعد از چند روز اثرات مثبت آن را خواهید دید.

امروزه دیگر افراد کمتر به دنبال مصرف مواد آرایشی و بهداشتی شیمیایی هستند و تمایل آنها به استفاده از مواد طبیعی طی سالهای اخیر افزایش داشته است. در این میان روغن شتر مرغ به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری جایگاه ویژه ای دارد و بازار تبلیغات را در دست دارد.

محققان دریافته اند ترکیب مولکولی روغن شتر مرغ بسیار شبیه پوست انسان است.

روغن شتر مرغ خاصیت مرطوب کنندگی بالایی دارد. دلیل آن سطح اکسیژن بالای این روغن است. شما می توانید همواره این روغن را در کیف خود به همراه داشته باشید و در بین روز از آن استفاده کنید بدون اینکه نگران باشید این روغن سبب بروز آکنه شود. همچنین قبل از خواب می توانید به آرامی با چند قطره روغن شتر مرغ صورتتان را چرب کنید. چرا که این کار موجب درخشندگی و شفافیت پوست صورتتان می شود.

روغن شترمرغ خاصیت ضد پیری دارد. با مصرف مداوم روغن شتر مرغ پوست دچار شلی و افتادگی نمی شود همچنین سفتی و جوانی خود را حفظ می کند.

روغن شتر مرغ منافذ پوست را مسدود نمیکند. به همین علت خاصیت ضد قارچی دارد.

کهولت سن و برخی بیماری ها مانند روماتیسم موجب درد مفاصل می شود. روغن شتر مرغ یک ضدالتهاب بسیار قوی و موثر است که از اسیدهای آمینه و ویتامین های مختلفی تشکیل شده است.

برخی از افراد به دلایل متعدد دچار ریزش مو می شوند. و یا به صورت ژنتیکی و یا عدم رعایت نکات بهداشتی ناخن های سالمی ندارند. روغن شتر مرغ باعث رشد سریع موها می شود و از ریزش مو جلوگیری می کند. همچنین به افزایش استحکام ناخن ها کمک می کند.

افرادی که تمایل ندارند از ضد آفتاب های صنعتی و شیمیایی استفاده کنند باید بدانند که روغن شتر مرغ همان خاصیت ضد آفتاب را دارد. بدین صورت که پوست را از صدمات ناشی از آفتاب و سوختگی محفوظ می دارد. همچنین در صورتی که قسمتی از پوست دچار سوختگی شده باشد چند قطره روغن شتر مرغ بسیار مفید خواهد بود.

روغن شتر مرغ موجب از بین رفتن سردرد و کاهش درد میگرن می گردد.

چنانچه از بیماری هموروئید رنج می برید ، میتوانید از روغن شتر مرغ در کنار داروهای شیمیایی نیز استفاده کنید.

روغن شتر مرغ به صورت خوراکی هم مصرف می شود و فواید فراوان دارد، از جمله کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون. در کنار مصرف روغن شتر مرغ گوشت شتر مرغ نیز فواید زیادی دارد.

توصیه می شود روغن شتر مرغ را در جایی خشک و خنک و به دور از تابش آفتاب نگه دارید.


برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.