دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > 11 درمان خانگی پسوریازیس
شناسهٔ خبر : 1705 -

11 درمان خانگی پسوریازیس

11 درمان خانگی پسوریازیس

هنوز دلیل اصلی بیماری پسوریازیس به طور کامل مشخص نشده است اما محققان می گویند سه عامل ژنتیک، عوامل محیطی و سیستم ایمنی بدن در ابتلا به این بیماری نقش مهم دارند

پسوریازیس یک نوع بیماری پوستی است که می تواند ناخن ها را نیز درگیر کند. این بیماری مزمن پوستی که در صورت بروز نقاط مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد ، باعث می شود بدن به صورت غیرعادی سلول های پوستی زیادی تولید کند . پسوریازیس ناخن یا صدف ناخن حالتی است که ناخن تغییر شکل میدهد، مثلا از حد طبیعی زخیم تر شده، فرورفته و یا برآمده می شود، همچنین ممکن است ناخن های دست یا پا به رنگ قهوه ای ، زرد یا سبز تغییر رنگ دهند. پسوریازیس دو نوع خفیف و شدید دارد. افرادی که دچار بیماری های خودایمنی هستند بیشتر در معرض ابتلا به پسوریازیس هستند. همچنین پسوریازیس علائم دیگری نیز دارد . بروز نشانه هایی شبیه بیماری قارچ در زیر و اطراف ناخن، بروز نقاط سفید و قرمز کوچک زیر ناخن، خارش شدید به همراه قرمزی و التهاب، شل شدن و گاهاً افتادن ناخن ها، همگی نشانه های بیماری پسوریازیس هستند.

مطابق آمار 95درصد کسانی که به بیماری پسوریازیس ناخن دچار هستند ، مبتلا به پسوریازیس پوست نیز می باشند.

عفونت قارچی درد پسوریازیس را تشدید و حساسیت ناخن ها را بیشتر می کند. البته پسوریازیس ناخن همیشه دردناک نیست و ممکن است تنها از نظر ظاهری برای فرد مبتلا به پسوریازیس مشکلاتی را ایجاد کند و یا عملکرد او در زندگی روزمره را دچار اختلال کند. نوع شدید پسوریازیس ناخن باعث می شود فرد نتواند به راحتی انگشتان خود را حتی خم کند و در انجام کارهای شخصی دچار مشکل می شود.

هنوز دلیل اصلی بیماری پسوریازیس به طور کامل مشخص نشده است اما محققان می گویند سه عامل ژنتیک، عوامل محیطی و سیستم ایمنی بدن در ابتلا به این بیماری نقش مهم دارند. به طوری که اگر پدر یا مادر یا هر دو به این بیماری دچار باشند به احتمال 80 درصد فرزندشان نیز مبتلا خواهد شد.

از آنجایی که علائم بیماری پسوریازیس ناخن بسیار شبیه عفونت قارچی است بنابراین کار تشخیص را برای پزشکان سخت می کند. حتی ممکن است فرد هیچ گونه علائم ظاهری نداشته باشد در این صورت تشخیص پسوریازیس به مراتب دشوار تر خواهد بود.

در کنار انواع داروهای شیمیایی که پزشکان تجویز می کنند ، افراد مبتلا به پسوریازیس می توانند از درمان های خانگی نیز برای کم کردن التهابات استفاده کنند.

1-روغن نارگیل :

افراد مبتلا به پسوریازیس لازم است بعد از هر بار شست و شوی دست و بعد از خشک کردن آن ، پوست دست و ناخنشان را با چند قطره روغن نارگیل کمی ماساژ دهند. این کار رطوبت خوبی را به پوست بدن می رساند. روغن نارگیل بهترین نوع مرطوب کننده طبیعی است و ضدقارچ است. برای این کار بعد از هربار تماس پوست دست و ناخن با آب می توانید چند قطره روغن نارگیل را به تنهایی و یا با ترکیب آن با روغن زیتون ، به مدت 3 الی 4 دقیقه در محل ملتهب و درگیر به آرامی ماساژ دهید.

2-روغن درخت چای

عفونت‌های قارچی عوارض جانبی شایع پسوریازیس ناخن است. برای کاهش خطر ابتلا به چنین عفونت‌هایی، هیچ‌چیز بهتر از روغن درخت چای نیست.

برای استفاده از روغن چای می توانید چند قطره روغن درخت چای را در یک کاسه آب ولرم بریزید و برای چند دقیقه انگشتان را در آن قرار دهید و یا اینکه از ترکیب روغن چای و روغن زیتون ، و یا روغن چای و روغن نارگیل استفاده کنید. به این صورت که چند قطره روغن درخت چای را روی پنبه ریخته و روی تک تک ناخن ها به مدت 5 دقیقه نگه می دارید.

-3کره شیا

ممکن است نام این کره را تا به حال نشنیده باشید. اما چنانچه توانستید آن را تهیه کنید باید بدانید که به یک مرطوب کننده عالی دست پیدا کرده اید. کره شیا سرشار از ویتامین های آ و ویتامین ای است و اسیدهای چرب موجود در آن سبب آبرسانی به نقاط آسیب دیده می شود.

در صورتی که مبتلا به پسوریازیس هستید این کره طبیعی را فراموش نکنید. هر شب مقداری از این کره را روی محل آسیب دیده بمالید و هر صبح آبکشی کنید.

-4رعایت بهداشت فردی و مراقبت های دائمی

بیماری پسوریازیس شرایطی را برای فرد مبتلا به وجود می آورد که لازم است همواره بهداشت و نظافت دست و ناخن ها را بیشتر رعایت کند.

* جلوگیری از خشک شدن پوست با استفاده از کرم ها و پمادهای طبیعی یا شیمیایی مرطوب کننده

کوتاه بودن ناخن ها

*استفاده نکردن از لاک ناخن و کاشت ناخن زیرا احتمال بروز قارچ را افزایش می دهد

*استفاده از دستکش ها و جوراب های نخی

*جلوگیری از تماس دست با خاک و آلودگی

*خشک کردن دست ها بعد از هر بار شست و شو

-5 روغن درخت چای

افراد مبتلا به پسوریازیس بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به انواع قارچ پوستی قرار دارند. برای کاهش احتمال ابتلا به قارچ روغن درخت چای تاثیر بالایی دارد.این روغن خواص ضدقارچی ، ضد عفونی کننده و ضدالتهابی دارد و برای درمان پسوریازیس بسیار موثر است.

-6 گلیسیرین

گلیسیرین خاصیتی شبیه به روغن نارگیل در از بین بردن خشکی پوست دارد. بنابراین می تواند مرطوب کننده مناسبی برای افراد مبتلا به پسوریازیس به حساب بیاید. برای جذب بهتر گلیسیرین بهتر است چند قطره از آن را با مقداری آب مخلوط کنید و بعد استفاده نمایید. به این ترتیب که روزی 3-4 بار دست ها و ناخن ها به مدت 5 دقیقه با محلول گلیسیرین و آب ماساژ دهید و استراحت دهید تا به خوبی جذب شود.

-7گیاه چریش

شما می توانید برگ چریش را در عطاری ها پیدا کنید.

این برگ خاصیت فراوانی از جمله خاصیت ضد التهابی و ضد قارچی دارد. برای استفاده از برگ چریش آن را به وسیله کمی آب به شکل خمیری درمیاوریم و روی نقاط ملتهب برای چند ساعت قرار می دهیم. این کار از بروز قارچ نیز جلوگیری می کند. شما می توانید از روغن چریش نیز به تنهایی استفاده کنید. شب ها قبل از خواب پوست دست و اطراف ناخن ها به خوبی به وسیله روغن چریش چرب کنید و صبح آبکشی کنید.

-8سرکه سیب :

شما می توانید از خواص خوراکی سرکه سیب در کاهش پسوریازیس نیز استفاده کنید. هر صبح بعد از صبحانه نصف استکان سرکه سیب را با کمی آب مخلوط کنید و میل کنید. همچنین می توانید سرکه سیب را روی قسمت های خشکی زده استفاده کنید. به این صورت که چند قطره سرکه سیب را روی پنبه بریزید و به آرامی ماساژ دهید. این کار را روزی 2 نوبت انجام دهید. در صورتی که بیش از دو بار در روز انجام دهید ممکن است پوست ملتهب تر شود .

9- آلوئه ورا:

آلوئه ورا گیاه معجزه آسایی است که در درمان انواع بیماری های پوستی موثر است و باعث کاهش التهابات و قرمزی پوست می شود. شما می توانید از روغن آلوئه ورا و یا خود ژل آلوئه ورا به تنهایی استفاده کنید. از آنجایی که پسوریازیس باعث می شود پوست دائماً قرمز باشد و ناخن ها مستعد به شکنندگی می شوند ، ژل آلوئه ورا این التهابات را کم می کند و از شکستن ناخن ها جلوگیری می کند. روزی 2-3 نوبت از ژل آلوئه ورا که به راحتی از داخل خود گیاه خارج می شود استفاده کنید و پوست و ناخنتان را با آن مرطوب کنید.

10- نور آفتاب

سعی کنید روزانه چندین ساعت در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرید. اشعه ماورا بنفش (uv) باعث می شود رشد بی رویه سلول های پوستی متوقف و یا کند شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید درمان بسیار مناسبی برای پسوریازیس است.

نور خورشید باعث افزایش سطح ویتامین دی بدن می شود و ویتامین دی نیز سبب افزایش ایمنی بدن و جلوگیری از بروز قارچ و عفونت می شود.

سعی کنید حتی اگر نتوانستید به مدت چند ساعت در فضای باز قرار بگیرید ، حتما 10 الی 15 دقیقه دست هایتان را در معرض نور خورشید قرار دهید.

11- رژیم غذایی

داشتن یک برنامه غذایی مناسب و سرشار از ویتامین های آ و ب و سی ، همچنین پرهیز از مصرف غذاهایی که ارزش غذایی بالایی ندارند کمک می کند سیستم ایمنی بدن شما قوی شود. همچنین غذاهایی نظیر ماهی غزل آلا، تخم کدو تنبل و گردو که حاوی اسیدهای چرب هستند از بروز قارچ جلوگیری میکند.

یادمان باشد که پسوریازیس یک بیماری ژنتیکی است.هرچند عوامل محیطی نیز تاثیرگذار هستند ولی وراثت عامل اصلی این بیماری است. بنابراین با رعایت این نکات می توانیم فقط شرایط بیماری را تا حدود زیادی بهبود بخشیم ولیکن درمان قطعی امکان پذیر نیست.

کرم ها و پمادهایی مانند استروئید ها ، ویتامین آ موضعی ، ویتامین دی موضعی و داروهای آنتیابولیت برای درمان موضعی اطراف ناخن استفاده می شود.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.