دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > همه چیز درباره جراحی پروتز سینه
شناسهٔ خبر : 1706 -

همه چیز درباره جراحی پروتز سینه

همه چیز درباره جراحی پروتز سینه

امروزه جراحی پروتز سینه در بین خانم های جوان روند رو به رشدی را در پیش گرفته . به طوری که در سال های اخیر نسبت به ده سال گذشته با افزایش 40 درصدی مواجه بوده ایم. این عدد نشان دهنده این است که افراد به این روش جراحی اعتماد کافی پیدا کرده اند

عمل جراحی پروتز سینه یک روند درمانی برای رسیدن به اندام دلخواه است . پروتز سینه با ایجاد تغییر در شکل و اندازه و فرم سینه می تواند حس خوشایندی را در فرد متقاضی عمل زیبایی ایجاد کند. عمل جراحی پروتز سینه این امکان را ایجاد کرده که بیمارانی که بر اثر سرطان ، سینه خود را از دست داده اند نیز بتوانند مانند گذشته اعتماد به نفس خود را به دست بازیابند. در عمل جراحی سینه پروتز های سیلیکونی در محلی زیر عضلات سینه و بافت های سینه قرار می گیرد.

امروزه جراحی پروتز سینه در بین خانم های جوان روند رو به رشدی را در پیش گرفته . به طوری که در سال های اخیر نسبت به ده سال گذشته با افزایش 40 درصدی مواجه بوده ایم. این عدد نشان دهنده این است که افراد به این روش جراحی اعتماد کافی پیدا کرده اند. دقت داشته باشید که سن مناسب جراحی پروتز سینه بعد از 18 سالگی است.

طبق تحقیقات انجام شده عمل جراحی پروتز سینه باعث افزایش چشم گیر اعتماد به نفس زنان می شود و حس بسیار خوشایندی را به آنها منتقل می کند.

اما چه کسانی متقاضیان عمل جراحی پروتز سینه هستند :

- کسانی که از شکل و فرم سینه های خود راضی نیستند و مایلند سینه های بزرگتری داشته باشند.

- افرادی که به صورت مادرزادی از سینه های نامتقارنی برخوردار هستند و از این عدم تقارن شکایت دارند.

- مادرانی که پس از یک یا چند دوره شیردهی دچار تغییر فرم در سینه شده اند.

- افرادی که یک دوره رژیم سخت گرفته اند و اکنون دچار شلی و کاهش حجم درونی سینه شده اند.

- بیمارانی که برای حفظ سلامت خود مجبور به جراحی شده اند ونسج سینه های خود را از دست داده اند.

افرادی که کاندیدای این عمل جراحی هستند بهتر است با انواع پروتز های سینه و جنس و شکل آن ها آشنا شوند تا بتوانند تصمیم بهتری بگیرند

-1 ایمپلنت نمکی با آب مقطر :

این ایمپلنت یک پوشش سیلیکونی دارد که حجم درون آن را محلول نمک و آب مقطر پر کرده است. این ایمپلنت به دلیل ساختار و جنسی که دارد امکان نشتی دارد. ولی در صورتی که بر اثر ضربه یا مرور زمان سوراخ شود یا بترکد جای نگرانی نیست چون این محلول جذب بدن می شود و خطری به وجود نمیاورد. همچنین این ایمپلنت در سایزها و اشکال مختلفی وجود دارد که فرد می تواند مناسب ترین آن را انتخاب کند.

اما این ایمپلنت چه مزایا و معایبی دارد ؟

مزایا :

- قیمت آن نسبت به انواع دیگر کمتر است

- نیاز به بررسی های کمتری قبل و بعد جراحی دارد

- در حین عمل ، بدن برش کمتری می خورد و رد بخیه کمتری به جای می گذارد

معایب :

- در این نوع ایمپلنت احتمال ترکیدگی بیشتر است

- در هنگام لمس ایمپلنت حس می شود و چندان طبیعی به نظر نمی رسد

- به علت جنس این امپلنت ، امکان چروک شدنش وجود دارد

2- ایمپلنت سیلیکونی و یا پر شده با ژل :

خاصیت این نوع ایمپلنت این است که در صورتی که در اثر ضربه و فشار دچار پارگی هم شود ژل به خارج از سیلیکون راه پیدا نمیکند و به بدن آسیب نمیزند. ولی برخلاف مدل نمکی-آب مقطر به بررسی و معاینات بیشتری نظیر ام آر آی و اولترا ساند چک نیاز دارد.

این نوع ایمپلنت نیز مزایا و معایبی دارد :

مزایا:

- در هنگام تماس با سینه احساس اضافی بودن منتقل نمیشود و کاملا طبیعی به نظر می رسد

- دچار چین خوردگی و تغییر شکل نمی شود

- بدون علت و در اثر فشار و ضربه های طبیعی و روزانه خالی نمی شود

این نوع ایمپلنت معایبی نیز دارد :

- هزینه این جراحی نسبت به نوع ایمپلنت اول بیشتر است

- میزان برش و رد بخیه بیشتر است

- نیازمند بررسی و چکاپ های بیشتری قبل از عمل است

- در صورتی که به هر دلیلی ایمپلنت سیلیکونی پاره شود علائم خارجی برای تشخیص ندارد.

-3 نوع سوم ایمپلت ، ایمپلنت کامپوزیتی جایگزین :

این نوع ایمپلنت با رشته های پلی پروپلین ، روغن سویا و یا مواد دیگر پر شده است و امروزه خیلی به ندرت از آن استفاده می شود.

اما پروتز های از لحاظ شکلی نیز با هم متفاوت هستند. شما چنانچه کاندیدای این عمل جراحی باشید ، زمانی که برای مشاوره به پزشک متخصص مراجعه می کنید ، انواع پروتزها را از نظر شکل و جنس و تفاوت ها و مزیت ها و معایبشان را کاملا برای شما شرح می دهد تا بتوانید بهترین انتخاب ، با کمترین میزان ریسک و خطا را داشته باشید.

پروتز ها از لحاظ شکلی به دو نوع قطره اشکی و گرد تقسیم می شوند

1- ایمپلنت قطره اشکی یا آناتومیک:

خاصیت این نوع پروتز این است که از نظر شکلی ، ظاهر طبیعی تری دارند و برای افرادی مناسب است که میخواهند ظاهری کاملا طبیعی داشته باشند.

همچنین برای افرادی که به دلیل بیماری های خاص مجبور به تخلیه نسج داخل سینه شده اند مناسب است چرا که کاملا حالت طبیعی سینه را به بدن بر می گرداند.

همچنین افرادی که سینه های نا متقارنی دارند گزینه مناسبی برای این عمل جراحی هستند.

2- ایمپلنت گرد:

مدل دیگری که البته طرفداران خود را دارد مدل گرد است. چرا که برخی از خانم ها دوست دارند سینه های برجسته تری از حد نرمال داشته باشند. همچنین کسانی که فرم و شکل سینه های مناسبی دارند و تنها خواهان اصلاح نواقص آن هستند این نوع ایمپلنت گزینه مناسبی است.

پس از اینکه جهت مشاوره های اولیه قبل از جراحی به پزشک متخصص و جراح مورد نظر مراجعه کنید و شکل و نوع و جنس پروتز سینه دلخواه خود را بیان کردید ، می توانید در مورد نوع برش و بخیه نیز با پزشک صحبت کنید و نگرانی های خود را در این زمینه بیان کنید. چرا که با توجه به اینکه این برش ها دائما در معرض دید خودتان هستند ممکن است باعث کم شدن اعتماد به نفستان بشود. البته انتخاب نوع برش تابع شرایط و مواردی از قبیل حجم و بزرگی ایمپلنت، جنس ایمپلنت، و آناتومی بدن شماست . اما بیمار می تواند با پزشک خود در این زمینه به طور کامل صحبت کند.

در عمل جراحی پروتز سینه 3 نوع مختلف برش وجود دارد:

ممکن است به طور کامل دور تا دور سینه بریده شود پروتز از آن ناحیه وارد شود ( به این روش پریارئولار گفته می شود)

و یا اینکه یک برش در زیر بغل فرد ایجاد می شود و از آنجا وارد سینه می شود. ( به این روش ترنسکسیلاری می گویند)

و یا با ایجاد یک برش افقی در زیر سینه به آسانی پروتز را وارد بافت سینه می کنند( که به آن اینفرامامری گفته می شود)

چنانچه قصد انجام عمل جراحی پروتز سینه را دارید حتما مدت زمان زیادی را صرف تحقیق کنید تا پزشک متخصص مناسبی را پیدا کنید و حتما در مورد همه عوارض احتمالی این عمل آگاهی لازم را داشته باشید.

مطابق تشخیص پزشک و علایق شما یکی از روش های جایگذاری پروتز برای شما انجام می شود.

پروتز سینه یا می تواند زیرماهیچه سینه یا پکتورال قرار گیرد. و یا زیر پستان و غدد لنفاوی .

چنانچه روش زیرماهیچه ای باشد دوران نقاهت و بهبودی شما طولانی تر خواهد بود و درد بیشتری را متحمل خواهید شد.

برای مشاهده نتیجه کلی 4 الی 5 هفته زمان لازم است تا ورم ها به طور کامل بهبود یابد . ولی بخیه ها بعد از دو هفته کاملا جوش می خورد و 6 ماه زمان لازم است تا رد بخیه کاملا بهبود یابد و کمتر قابل تشخیص باشد.


خارج کردن پروتز سینه :

عمل جراحی پروتز سینه هم مانند هر عمل دیگری خطرات و عوارضی دارد . این عمل جراحی یک عمل زیبایی است و مانند هر عمل زیبایی دیگری ممکن است رضایت صد در صدی به همراه نداشته باشد و نتیجه حاصل شده با انتظارات فرد در تناقض باشد. بنابراین باید بدانید مطابق آمار نیمی از کسانی که این عمل را انجام داده اند از نتیجه راضی نبودند و در حدود 20 درصد آنها به دلایل مختلف تصمیم به خارج کردن آن گرفتند.

درد در قفسه سینه ، عفونیت ، خونریزی، ترکیدگی و از بین رفتن حس لامسه در سینه عمده دلایل شکایت افرادی بود که تصمیم به خارج کردن پروتز گرفته بودند.

شیر دادن به نوزاد :

همواره خانم هایی که قصد انجام عمل جراحی پروتز سینه را دارند این نگرانی را دارند که آیا قادر به شیردادن به نوزاد خود خواهند بود یا خیر. تا کنون تحقیقانی در زمینه احتمال بروز مشکل و کاهش میزان شیر مادر منتشر شده است . ولیکن هیچ کدام به درستی ثابت نشده است و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

چه افرادی کاندید مناسبی برای عمل پروتز سینه نیستند :

- بیمارانی که مبتلا به سرطان هستند و همچنان تحت درمان هستند.

- بیماران مبتلا به سرطان سینه

- زنان باردار و شیرده

مطابق آمار ایمپلنت های سیلیکونی موجب بروز هیچ گونه بیماری نمی شود و با رعایت نکات اصولی تا 10 سال به خوبی در بدن می مانند.

بهتر است بعد از انجام هر عمل جراحی زیبایی که بخیه های سطحی به همراه دارد به مدت یک سال در معرض تابش نور آفتاب قرار نگیرید زیرا موجب تیره تر شدن رنگ بخیه می شود.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.