دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > کدام مواد خوراکی را نباید در فریزر نگهداری کرد
شناسهٔ خبر : 1710 -

کدام مواد خوراکی را نباید در فریزر نگهداری کرد

کدام مواد خوراکی را نباید در فریزر نگهداری کرد

همه مواد غذایی با توجه به ترکیبات درونشان ماندگاری طولانی مدتی ندارند و نمی توان مدت زمان زیادی آنها را در فریزر نگهداری کرد. و یا اینکه بعد از انجماد دیگر حالت فیزیکی و شیمیایی قبل را نخواهند داشت.

برخی از ما دوست داریم که در هر فصلی که باشیم ، بتوانیم به راحتی به میوه جات و سبزیجات سایر فصل های سال نیز دسترسی داشته باشیم. و یا به دلایل مختلفی خرید کردن به صورت روزانه برایمان سخت است و ترجیح می دهیم همه مواد خوراکی مورد نیاز یک هفته آینده را در یک روز خریداری کنیم و در فریز و یخچال منزل یا شرکتمان نگهداری کنیم .

اما آیا همه مواد خوراکی قابلیت منجمد شدن را دارند ؟

آیا بعد از اینکه از حالت انجماد خارج شدند مجدداً قابل مصرف هستند؟

چنانچه قابل مصرف باشند نیز آیا مانند قبل از همان طراوت و شادابی برخوردار خواهند بود ؟

در حال حاضر بهترین روش نگهداری مواد غذایی این است که آن دسته از مواد غذایی که در روزهای آتی مصرف خواهیم کرد را در فریز نگهداری کنیم. اما واقعیت این است که همه مواد غذایی با توجه به ترکیبات درونشان ماندگاری طولانی مدتی ندارند و نمی توان مدت زمان زیادی آنها را در فریزر نگهداری کرد. و یا اینکه بعد از انجماد دیگر حالت فیزیکی و شیمیایی قبل را نخواهند داشت.

در حال حاضر به علت ماشینی شدن زندگی ما انسان ها و کمتر شدن فرصتمان برای خرید روزانه ترجیح می دهیم برای تهیه سریع غذا بسیاری از مواد غذایی را درون فریزر نگهداری کنیم. اما باید بدانیم این مواد غذایی اغلب خاصیت خود را از دست می دهند و شکل و مزه و بوی آنها تا حد زیادی تغییر می کند.


کدام دسته از مواد غذایی را نباید فریز کنیم؟

نان :

درست است که نان مدت زمان زیادی را در فریزر باقی می ماند اما قطعا بعد از اینکه از حالت انجماد خارج شد بخش زیادی از آب خود را از دست داده و زودتر خشک می شود. بهتر است نان را در داخل یک پارچه بپیچید و در محیط آشپزخانه نگهداری کنید. البته این روش بیشتر مختص نان های صنعتی است. نان های سنتی ماندگاری کمتری در دمای اتاق دارند.

سبزیجات :

فریز کردن سبزیجات باعث می شود تمام خواص و مواد مغذی آن از بین برود. ولی اغلب خانم ها به علت کمبود وقت همواره انواع سبزیجات را در فریزر خود نگهداری می کنند. توصیه می شود سبزیجات به صورت روزانه خریداری و مصرف شود.

سیب زمینی :

شما هم آن دسته از افرادی هستید که سیب زمینی را در یخچال نگهداری می کنند ؟

نگهداری سیب زمینی در یخچال باعث می شود سیب زمینی جوانه نزند . اما از طرفی می تواند باعث شود طعم و مزه آن تغییر کند. حتی اگر در پلاستیک نیز قرار می دهید باز هم به راحتی رطوبت یخچال را جذب می کند و زودتر فاسد می شود.

برخی میوه ها :

تقریباً تمام میوه ها بعد از اینکه از حالت انجماد خارج می شوند دیگر مزه و طعم و بوی قبل را ندارند. حتی برخی از آنها رنگشان نیز تغییر می کند. به همین ترتیب میوه هایی که در فریزر نگهداری شده اند بعد از اینکه به دمای اتاق می رسند نمی توانند در سبد میوه و روی میز قرار بگیرند. اما به خاطر مزه دادن به برخی غذاها می توانیم در انواع خورشت از آنها استفاده کنیم.

گوجه فرنگی :

گوجه فرنگی نیز از آن دسته از سبزیجاتی است که باید در دمای حداقل 14 درجه یخچال نگهداری شود. اگر در محیط سردتری قرار گیرد آب می اندازد و طعم ، انسجام و شکل طبیعی خود را از دست می دهد.

عسل :

چنانچه سعی دارید مدت زمان زیادی از عسل نگهداری کنید ، کافی است آن را در قسمتی از خانه که از نور مستقیم دور است و در دمای معمول اتاق نگهداری کنید . چنانچه عسل را در فریزر قرار دهید شکرک می زند و دیگر قابل برگشت به حالت قبل نیست.

تخم مرغ :

چنانچه تخم مرغ را در فریزر قرار دهید ، باعث شکسته شدن و کثیف شدن محیط فریزرتان می شود. زیرا با یخ زدن تخم مرغ حجم آن بیشتر شده و تخم مرغ شکسته می شود. از طرفی دیگر آن تخم مرغ قابل استفاده نیست. زیرا طعم و بوی آن به شدت تغییر می کند و خاصیت خود را از دست می دهد.

شیر:

پس از اینکه شیر از حالت یخ زدگی خارج شود ، به صورت تکه تکه و بریده بریده می شود و قابل استفاده به عنوان شیر نوشیدنی نخواهد بود. اما می توانید در طبخ غذا از آن استفاده کنید.

خامه ی ترش و ماست :

خامه ی ترش و ماست نیز از آن دسته از لبنیات هستند که چنانچه از فریزر خارج شوند و در محیط اتاق قرار گیرند، بافت و شکلشان عوض می شود و قابل استفاده به همان روش قبل نیستند. اما می توانید در انواع غذا و دسر و نوشیدنی از آن ها استفاده کنید.

انواع کنسرو خوراکی :

غذاهای کنسروی به علت مواد و ترکیبات آن بعد از قرار گیری در دمای فریزر تولید گاز میکند و منفجر می شود.

غذا و ظروف داغ :

از قرار دادن غذاهای داغ در فریزر خودداری کنید. قرار دادن مواد خوراکی داغ در فریزر باعث می شود شرایط خوبی برای تکثیر میکروب ها فراهم شود.

کاهو :

قرار دادن کاهو در فریزر باعث شل شدن و وارفته شدن برگ های کاهو می شود و دیگر این سبزی قابل مصرف نخواهد بود.

ژله :

ژله ساختاری ژلاتینی دارد که با قرار گرفتن در محیط فریزر، به پلیمرها و کلوئیدهایی که ژله را به هم متصل میکند آسیب وارد می شود و ساختار ژله را به هم میریزد .

سایر مواد خوراکی که نباید در فریزر نگهداری شوند :

سیر

پیاز

کرفس

روغن زیتون

شاهی، تربچه و ...

پنیر

خیار

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.