دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > به سلامت قلب خود اهمیت دهید
شناسهٔ خبر : 1723 -

به سلامت قلب خود اهمیت دهید

به سلامت قلب خود اهمیت دهید

چنانچه یک یا چند مورد از این علائم را در خودتان مشاهده کردید حتماً به پزشک و متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.


آیا قلب شما سالم است ؟

شما تا چه میزان به سلامت قلب و عروق خود اهمیت می دهید ؟

آخرین باری که برای معاینه و چکاپ به متخصص قلب و عروق مراجعه کرده اید چه زمانی بوده ؟

آیا شما هم فکر میکنید بعد از بروز بیماری ها باید برا مداوا و درمان آنها اقدام کنید؟

همه ما در طول روز چندین پیام در حوزه های مختلف سلامت و بهداشت می بینیم. اما ممکن است زیاد به آنها توجه نداشته باشیم . چرا که علائم و نشانه های آن بیماری را در خودمان مشاهده نمیکنیم. اما باید بدانیم بسیاری از بیماری ها هستند که نشانه های گوناگونی دارند و ممکن است تصورمان این باشد که این بیماری ها به ما بی ارتباط است.

ممکن است بارها با خود گفته باشید کاش لیستی از علائم عمده بیماری های پر خطر وجود داشت تا می توانستیم بیشتر در خصوص بیماری ها و انواع آن ها اطلاعات به دست بیاوریم.

امروزه با پیشرفت علم در رشته های مختلف پزشکی و پیراپزشکی ، این امکان فراهم شده است که بیماری های پر خطر از ماه ها و حتی سالها قبل از اینکه به مرحله ظهور برسند و یا تشدید شوند قابل تشخیص باشند. لازمه ی تشخیص بیماری ها این است که آگاهی نصبی از علائم هر بیماری داشته باشیم و مرتباً برای چک آپ های دوره ای به متخصص مراجعه کنیم.

در زمینه بیماری های قلبی نیز علم کماکان در حال پیشرفت است . تا جایی که محققان توانسته اند عمده علائم حمله قلبی را از مدت ها قبل تشخیص دهند.

اگر فشار خون دارید و سیگار می کشید ، باید بدانید که به طور کاملاً خودخواسته به استقبال مرگ زودرس رفته اید.

مطالعات نشان داده است 63 درصد از افراد سیگاری بیشتر در معرض حمله قلبی و مرگ و میر های ناشی از بیماری های قلبی قرار دارند. چنانچه فشار خون نیز دارید این احتمال افزایش می یابد.

از نظر پژوهشگرانی که در حوزه های قلبی و عروقی تحقیقات گسترده انجام می دهند ، قلب و شریان هایی که آن را تغذیه می کنند یک عضله یا ماهیچه ای بزرگ است که اگر دچار نقض و اختلال در عملکرد شود ، علائم زیادی را در سراسر بدن نشان می دهد. بنابر این وظیفه ما به عنوان فردی که به سلامت خود اهمیت می دهد این است که این علائم را جدی بگیریم و ساده از کنار آن ها عبور نکنیم.

اما نشانه های بیماری های قلبی کدام است ؟

در اینجا به شما یک سری از نشانه هایی را ارائه می دهیم که نشان دهنده این است که سلامت قلب شما کمی در خطر هست یا خیر.

چنانچه یک یا چند مورد از این علائم را در خودتان مشاهده کردید حتماً به پزشک و متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

- اگر پاهایتان بیش از حد معمول متورم است و این تورم در قسمت ساق پاهایتان بیشتر است.

- اگر لثه هایتان متورم است و با کوچکترین تماس و ضربه ای خون ریزی میکند.

- اگر هنگام خواب دچار تنگی نفس می شوید و خر و پف می کنید.

- اگر دچار مشکلات جنسی هستید .

- اگر ضربان قلب نا منظم و نا هماهنگی دارید و دچار آریتمی هستید.

- اگر تغذیه نا مناسبی دارید

- اگر فشار خون حاد مزمن و و یا حاد دارید.

- اگرگاهاً در سینه و شانه ها دچار درد می شوید.

- اگر سیگاری هستید و قصد ترک آن را هم ندارید.

مصرف روزانه غذاهای پر چرب مانند فست فود ها ، مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان ، عدم تحرک و یک جا نشستن به مدت طولانی ، زندگی و کار در محیط های نا سالم و آلوده ، استرس و اضطراب هایی که از کنترل خارج شده اند، همگی علت مهم ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. سعی کنید عادت های نا مناسب را از زندگی تان حذف کنید. این کار به یک تصمیم جدی و ممارست دائمی نیاز مند است ولی خارج از توان ما نیست. با کوچکترین تغییر در زندگی و عادات غلط روزانه متوجه می شویم تا چه میزان کیفیت زندگیمان بهبود یافته است. مطالعات نشان داده است که 90 درصد بیماری ها و نارسایی های قلبی به علت زندگی و عادات نا مناسب روزانه است. همچنین کار کردن با موبایل و گشت و گذار در شبکه های مجازی و نشستن جلوی تلویزیون برای ساعت های طولانی خطر بزرگی برای قلب است. مطابق آمار کسانی که 4 ساعت و یا بیشتر، از ساعات روز را جلوی تلویزیون سپری می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار می گیرند.

ماشینی شدن زندگی ها و تجمل گرایی و مشاهده اختلافات طبقاتی، نا رضایی عمومی و افسردگی ناشی از آن همگی باعث بروز منفی گرایی در جوامع می شود. تلاش کنید از محیط هایی که در آن افراد به منفی بافی و صحبت های نا امید کننده می پردازند دوری کنید. افسردگی و منفی گرایی باعث بروز ناهنجاری های قلبی ناشی از استرس و اضطراب می شود. دانشمندان روانشناسی در بولتون سایکولوژی تاکید کرده اند که نگاه مثبتی به زندگی داشته باشید تا 50 درصد کمتر در معرض حمله قلبی قرار بگیرید.

همانظور که اشاره کردیم خر و پف کردن در خواب و تنگی نفس عامل مهمی در بروز بیماری قلبی است.

مصرف فیبر را جدی بگیرید

مطابق نتایج به دست آمده از تحقیقاتی که بر روی 400 هزار داوطلب انجام شد ، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خوردن فیبر زیاد علاوه بر حفظ سلامت قلب ، به افزایش طول عمر شما نیز کمک می کند.

سیب بخورید :

نه تنها خوردن سیب ، که مصرف روزانه میوه جات و سبزیجات عامل مهمی در حفظ سلامت قلب و عروق ، کلیه و دستگاه گوارش و سایر ارگان های بدن است. مصرف روزانه یک سیب بدن شما را در برابر ابتلا به انواع بیماری حفظ می کند.

در پایان نیز باید تاکید کرد که سیگار کشیدن حتی خیلی کم تهدید جدی برای قلب است و حتی کشیدن یک نخ سیگار در روز ۶۳ درصد خطر حمله قلبی را تشدید می کند.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.