دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > دلایل بروز جوش صورت چیست و راه های درمان آکنه کدام است؟
شناسهٔ خبر : 1738 -

دلایل بروز جوش صورت چیست و راه های درمان آکنه کدام است؟

دلایل بروز جوش صورت چیست و راه های درمان آکنه کدام است؟

درمان آکنه صورت نیازمند حوصله، تشخیص علت و صرف هزینه‌های سنگین است، افزون بر آکنه جوشگاه‌های به جای مانده از آکنه‌ها نیز می‌توانند سبب آسیب رساندن به ظاهر صورت و بروز ضعف اعتماد به نفس در افراد شوند.

معنی جوش و آکنه در هر قسمت از صورت چیست؟

بهترین درمان برای درمان آکنه و جوش های بدن کدام است؟

نقشه آکنه صورت یک روش برای تعیین علت ریشه ای آکنه است اگر متوجه شدید که جوش ها در هر ماه کم تر یا بیشترمی شوند، به احتمال زیاد بدن شما سعی دارد چیزی به شما بگوید.مفهوم و اصول مکان آکنه براساس تکنیک های چینی برای درمان بیماری ها هستند.

پزشکان سنتی چینی (TCM) معتقد هستند که نقاطی روی بدن وجود دارند که به اندام های اصلی مختلف متصل هستند. در نتیجه، اگر شما به طور مداوم آکنه می زنید، مثلا بر روی گونه راست خود، مشکل به احتمال زیاد در کبد، غدد هورمونی و عملکرد روده ای است.

سپس درمانگرها برای اصلاح این عدم تعادل و درمان آکنه از ریشه های آن، داروهایی تجویز می کنند و سبک زندگی را بهتر می کنند بخش های مختلف صورت و محل جوش ها، عدم تعادل را در اندام های مختلف مشخص می کنند.

درمان آکنه صورت نیازمند حوصله، تشخیص علت و صرف هزینه‌های سنگین است، افزون بر آکنه جوشگاه‌های به جای مانده از آکنه‌ها نیز می‌توانند سبب آسیب رساندن به ظاهر صورت و بروز ضعف اعتماد به نفس در افراد شوند.

جوش صورت به دلیل‌های مختلفی ایجاد می‌شود، اما بیماری و آسیب برخی از اعضای بدن، رعایت نکردن بهداشت شخصی، داشتن استرس و اضطراب، کم خوابی و دیرخوابی، کم آبی بدن، یبوست، خوردن مواد غذایی ناسالم و سرشار از چربی همگی می‌تواند سبب آکنه و جوش صورت در افراد شود.

هرکدام از بخش‌های صورت که دچار مشکل آکنه می‌شوند نشان دهنده بروز آسیب یا نارسایی در عملکرد بخشی از بدن است که شامل موارد زیر می‌شود

جوش در ناحیه پیشانی: کم آبی بدن و رژیم غذایی نامناسب.

جوش در ناحیه چانه: دگرگونی‌های هورمونی در زنان و مردان، باکتری‌های موجود در روده بزرگ، آلرژی غذایی و نیز رژیم غذایی نامناسب و سرشاراز چربی.

جوش در ناحیه گونه ها: آسیب ریوی، آلودگی هوا، آسم وآلرژی‌های تنفسی و بیماری‌های دستگاه تنفس، چون آنفلوآنزا و سرفه‌های خشک و خلط دار.

جوش بین 2 ابرو: بیماری‌های کبدی، رژیم غذایی نامناسب، خوردن شام دیروقت و نیز تحمل نکردن لاکتوز موجود در شیر و لبنیات می‌تواند سبب آکنه دراین ناحیه از صورت شود.

جوش بین بینی و لب بالایی (T-ZONE): بروز آکنه در این ناحیه بسیارخطرناک است، زیرا به دلیل تجمع رگ‌های خونی دراین ناحیه ورود هرگونه آلودگی و عفونت از طریق پوست می‌تواند به سرعت وارد جریان خون شده و فرد را با بیماری‌های جدی مواجه کند؛ علت بروز آکنه در این ناحیه مصرف مواد غذایی چرب وروغنی، کم آبی و نیز محصولات آرایشی در بانوان است.

جوش در ناحیه اطراف لب ها

بروز آکنه صورت در این ناحیه مربوط به چرخه قاعدگی در بانوان است. کمبود فیبر کافی نیز می‌تواند سبب آکنه در این ناحیه شود

جوش در ناحیه گوش، زیر گلو و چشم ها: بروز آکنه در این ناحیه‌ها از صورت به دلیل استرس و کمبود خواب است، برای جلوگیری از بروز این مشکل درطول شب حداقل ۷ ساعت استراحت کنید و نیز به میزان هشت لیوان آب در طول روز مصرف کنید.

بروز آکنه در ناحیه گردن نیز به دلیل بیماری‌های غده تیروئید است و رسیدگی و طی کردن مراحل درمانی می‌تواند سبب بهبود آکنه صورت شود.

روش‌های مختلفی برای درمان آکنه وجود دارد که باید تحت نظارت پزشک انجام شود، از جمله دارو‌های موضعی، خوراکی، تزریقی، لیزردرمانی و مواردی از این دست که می‌تواند آکنه را کنترل و از بین ببرد.

کارشناسان توصیه می‌کنند در صورت بروز اولین نشانه‌های ایجاد آکنه فرد به پزشک مراجعه کند، زیرا تاخیر در این زمینه سبب مقاومت آکنه‌ها به درمان و مزمن شدن آنها می‌شود.

به وجود آمدن جوش بر روی صورت و یا بدن، موضوعی ناراحت کننده برای تمام افراد و به خصوص بانوان جوان است. این دانه های قرمز رنگ اغلب به صورت ناگهانی بر روی صورت و بدن نمایان می شوند و می توانند زیبایی شما را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار دهند. در این مطلب قصد داریم شما را با روش های درمان جوش در طب سنتی آشنا نماییم. جوش‌های صورت ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند و برای درمان آنها ابتدا باید دلیل به وجود آمدنشان را بدانیم. متخصصان طب سنتی عقیده دارند بروز جوش‌ها با سیستم داخلی بدن در ارتباط است و اگر دلیل آن شناسایی و به خوبی درمان شود، پوست صاف و تمیز می‌شود.

در طب سنتی غذاها و گیاهان زیادی برای بهبود جوش‌های مختلف توصیه شده است، اما برای اینکه عوامل به وجود آمدن جوش‌ها و راه‌های مقابله با آنها را بدانیم سراغ یک متخصص طب سنتی رفتیم تا از توصیه‌های این طب برای داشتن پوستی سالم و زیبا كمك بگیریم. دکتر« علی محمد ملاحی» با اشاره به اینکه بروز جوش‌ها به مزاج افراد برمی‌گردد و در اکثر اوقات ناشی از غلبه خون و افزایش خطت دم است، گفت: این عارضه در مزاج‌های گرم با برطرف کردن یبوست (خشکی در صفراوی ها) و خنک کردن وضعیت کبد گرم شروع می‌شود. وی افزود: دیدگاه طب سنتی در مورد ایجاد جوش‌های پوستی بر این اساس است كه وقتی جوش روی پوست صورت بروز می‌كند حتما به نوعی با داخل بدن در ارتباط است. چون پوست پوشاننده كل بدن است و اگر اتفاقی در اعضای داخل بدن بیفتد پوست آن را نشان می‌دهد. یعنی با دیدن هر نوع جوش كوچكی روی صورت اولین كاری كه پزشك طب سنتی انجام می‌دهد بررسی اندام‌های داخلی بدن است.

روش های درمانی خانگی ای که در زیر بیان می شوند می توانند از عود ناگهانی جوش صورت (و یا بدن) جلوگیری کند و یا از میزان آن بکاهد

صورت (و یا هر جایی از بدنتان که به آکنه دچار شده است) را روزانه یک یا دو بار به آرامی و ملایمت بشویید.

از فشار دادن جوش بپرهیزید زیرا این عمل معمولا باعث بدتر شدن آن و یا ایجاد عفونت و زخم می شود.

از آن دسته از محصولات بهداشتی و مراقبتی ای استفاده کنید که پایه ی آبی داشته باشند. از استفاده از محصولاتی مانند پاک کننده های شیری چرب، کرم های سرد، رژ لب ها و براق کننده های لب که در آنها فراورده های نفتی به کار رفته است پرهیز کنید.

برای درمان جوش صورت و بدن خود، از کرم های درمانی، صابون ها، لوسیون ها و ژل ها ی بدون نسخه استفاده کنید و همیشه قبل از استفاده، برچسب مندرج روی محصول را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که محصول مناسب را انتخاب کرده اید.

از این محصولاتی که بدون نسخه و برای درمان جوش صورت و بدن وجود دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بنزوئیل پراکسید ( از قبیل Brevoxyl یا Triaz )، که منافذ پوست را باز می کند.

اسید آلفا هیدروکسی، که باعث خشک شدن و جدا شدن تدریجی لایه ی بالایی پوست در قسمت آسیب دیده می شود. این ماده در بعضی از مرطوب کننده ها، پاک کننده ها، پماد های چشمی و کرم های ضدآفتاب وجود دارد.

اسید سالیسیلیک (مانند Propa pH یا Stridex)، که این ماده نیز مانند اسید آلفا هیدروکسی باعث خشک شدن و جدا شدن تدریجی لایه ی بالایی پوست در قسمت آسیب دیده می شود.

روغن درخت چای، که باکتری ها را می کشد و از بین می برد. شما می توانید روغن درخت چای را در ترکیبات برخی از ژل ها، کرم ها و روغن ها پیدا کنید.

محصولات دیگری که می تواند به بهبود وضع کلی پوست شما کمک کند، نوار (چسب) های پاک کننده ی منافذ پوست هستند. زمانی که شما این نوارهای چسبناک را از روی پوست خود جدا می کنید، آلودگی ها و مواد آرایشی روی پوست شما همراه با نوار از پوست جدا می شوند.

برای گرفتن نتیجه ی مطلوب از موارد بالا، باید محصولات را طبق دستور العمل پزشکی آنها مصرف کنید. در غیر این صورت و با مصرف بیش از اندازه از آن ها، ممکن است وضعیت جوش های شما بدتر نیز شوند.

مصرف برخی از محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست، مانند اسید آلفا هیدروکسی، پوست شما را به اش حساس میکند لذا بعد از مصرف این محصولات، از پوست خود در مقابل نور خورشید و سایر منابع تولید کننده‌ی UV مراقبت فرمایید.

وقتی کف سر جوش می زند

بروز جوش در ناحیه بالا و کف سر به بهداشت نامناسب و چربی های ایجاد شده آن مربوط است. التهاب ناشی از شامپو یا نرم کننده و سایر محصولات مو، شست و شوی ناکامل مو، استفاده از کلاه های کثیف و دست کشیدن به سر از جمله عوامل دیگری است که می توانند باعث جوش کف سر شوند.

درمان چیست: بهتر است به طور مرتب موهای تان را بشویید اما نه آنقدر زیاد که پوست کف سرتان خشک شود. اگر فکر می کنید علت شامپوست، بهتر است شامپو یا نرم کننده یا هر محصول بهداشتی که برای موهای تان استفاده می کنید. عوض کنید. سعی کنید از شامپوهای ضد شوره و یا شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک و کتوکونازول استفاده کنید و از سیلیکون و محصولاتی که عطر و اسانس قوی دارند، اجتناب کنید و روی سرتان دست نکشید. بعد از شست و شو نیز بهتر است از توبر استفاده کنید تا از خارش کف سر هم جلوگیری کند. در صورتی که کلاه به سر می گذارید، بهتر است مدت طولانی این کار را انجام ندهید چون سرتان عرق می کند، بنابراین بهتر است کلاه تمیز و خشک به سر بگذارید.

جوش قفسه سینه و احتمال ابتلا به بیماری قارچی

تعریق، دوش نگرفتن بعد از ورزش و اصطکاک با لباس و پوشیدن لباس های زیر تنگ، لوسیون بدن، شامپو، نرم کننده مو محصولات مرتبط مانند صابون می توانند در این ناحیه ایجاد جوش کنند. از دیگر عواملی که می تواند باعث بروز جوش در این قسمت شود، می توان به نرم کننده لباس، رژیم غذایی و عادات نامناسب غذایی، خوردن مواد غذایی تند و نوشابه های بسیار سرد و عفونیت های قارچی و آلرژی اشاره کرد. اگر جوش های سر سفیدی در قفسه سینه دارید که به درمان آکنه پاسخ نمی دهند این امکان وجود دارد که به عفونت قارچی مبتلا شده باشید و بنابراین باید با پزشک درباره راه های درمان این عفونت مشورت کنید.

درمان چیست: می توانید با تجویز پزشک از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکساید استفاده کرد. به یاد داشته باشید برخی درمان ها پوست شما را به خورشید حساس تر می کنند و بنابراین باید دقت لازم را در محافظت از نور خورشید داشته باشید.

جوش بازو و علامت چه اختلالی است؟

علل بروز جوش در این ناحیه مشابه جوش هایی است که در پشت ایجاد می شود. علاوه بر این، ترشح بیش از حد چربی، لوسیون های بدن و اسپری و همچنین مواد شوینده، نرم کننده لباس، لباس های تنگ و حتی درماتیت سبوریک و شاخی شدن پوست می تواند جوش های این ناحیه را ایجاد کند.

جوش های نشیمنگاه

لباس زیر کثیف، تنگ و مرطوب می تواند عامل ایجاد جوش در این قسمت باشد. هوای گرم، نشستن طولانی مدت، موهای زیر پوستی، تعریق و چربی، آلرژی، لوسیون بدن، صابون و سایر محصولات بهداشتی و البته مصرف مواد غذایی تند و اصلاح نامناسب موهای پوست و البته زگیل و بیماری های مقاربتی همگی می توانند در این ناحیه جوش ایجاد کنند.

درمان چیست: رعایت بهداشت در این ناحیه بسیار مهم است. بهتر است مدت طولانی ننشینید تا گردش خون و هوا امکان داشته باشد. دقت کنید لوسیونی که استفاده می کنید منافذ پوست تان را نبندد و از محصولاتی استفاده کنید که اسانس و عطر داشته باشند. به هیچ وجه صبح زود از نوشیدنی های سرد استفاده نکنید چون بدن شما وقتی از خواب بیدار می شوید هنوز گرم نشده است. اکنون در این ناحیه معمولاً بالوسیون های آلفاهیدروکسی اسید و ژل درمان می شود در صورتی که آکنه بر اثر آلرژی باشد باید با متخصص برای درمان مشورت کند.

جوش در هر قسمت از بدن از چه بیماری هایی خبر می دهد؟

در دنیای پزشکی سنتی چین عقیده بر این است که جایگاه جوش بر روی صورت نشان دهنده وضعیت سلامتی قسمت مشخصی از بدن است. فقط با نگاه کردن به جای جوش این احتمال وجود دارد که بتوان تشخیص داد در جای دیگری از بدن مشکلی وجود دارد که نیاز به رسیدگی فوری داشته باشد. در این مطلب در خصوص جوش‌های صورت در قسمت های مختلف صورت توضیح می دهیم.

قسمت بالایی پیشانی: سیستم گوارشی و مثانه

جوش‌هایی که در بالای پیشانی هستند، نشانه تغییرات رژیم غذایی می‌باشد. بهتر است سودا و قهوه را با چایی و آب کافی جایگزین کنید تا سم های جمع شده در روده از بدن خارج شوند. میوه و سبزیجات با فیبر بالا بخورید.

قسمت پایینی پیشانی: قلب

اگر جوش در قسمت پایینی پیشانی دارید، به احتمال زیاد شما در سیستم گردش خون مشکل دارید. از عوامل استرس زا تا حد ممکن دوری کنید و کارهای مورد علاقه برای کاهش استرس را انجام دهید. ورزش منظم و رژیم غذایی کم چربی و سرشار از میوه و سبزیجات، دوری از دود سیگار و پیروی از یک روش زندگی سالم و شاد راه گشای این مشکل است.

گوش: کلیه ها

جوش بر روی گوش‌ها به احتمال زیاد نشان دهنده مشکلی در عملکرد کلیه‌ها می باشد. مصرف غذاهای شور و قهوه را کم کنید و آب کافی بنوشید.

اطراف و بین چشم ها و ابروها: کبد

جوش روی محیط اطراف چشم و بین ابروها ممکن است نشان از مشکلی در کبد باشد. غذاهای آماده (فست فود) و غذاهای شیرین و پر چرب مخصوصاً در آخر شب و هنگام خواب را از برنامه غذایی خود حذف کنید. از مواد ادرار آور و دارای الکل دوری کنید. سعی کنید مقدار کافی میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C که سم های موجود در بدن را خنثی و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند مصرف کنید.


بالای گونه: سیستم تنفسی

اگر قسمت بالای چانه مملو از جوش است باید از شش‌ها مراقبت کنید. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید و از ورود به محل‌های کثیف و پر از دود اجتناب کنید. با ورزش‌های هوازی سیستم تنفسی را نیز تقویت کنید.

پایین گونه: حفره دهانی

اگر تعداد زیادی جوش در قسمت پایینی چانه وجود دارد، احتمال وجود مشکل در دهان زیاد است. مسواک بزنید و بین دندان‌ها را تمیز نگه دارید. از مصرف سودا و مواد خوراکی فاقد ارزش غذایی پرهیز کنید و مقدار کافی میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C مصرف کنید.

اطراف چانه: هورمون‌ها

برای رفع جوش‌های صورت که در اطراف چانه هستند، عادت‌های خوب غذایی و دوری از استرس می‌تواند به تعادل و تنظیم هورمون‌ها کمک کند. غذاهای سالم انتخاب کنید و به اندازه کافی خواب و استراحت در برنامه خود بگنجانید.

وسط چانه: معده و روده کوچک

غذاهای حاوی فیبر زیاد و مقدار زیاد آب استفاده کنید تا آلودگی های جمع شده در مسیر روده را از بدن بیرون بریزد. اگر حساسیت غذایی دارید، سعی کنید از این نوع غذاها و استرس دوری کنید و شب ها به اندازه کافی بخوابید.

گردن و سینه: سیستم ایمنی

بر روی گردن و سینه نشانه‌ای است مبنی بر وجود عفونت و استرس در بدن و تلاش سیستم ایمنی برای از بین بردن عفونت است. از غذاهای سرشار از ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید. با استرس مبارزه کنید، ورزش منظم و روزانه داشته باشید و از خواب ۷ الی ۸ ساعت شبانه لذت ببرید.


چند اقدام دیگر، در صورتی که بر روی پیشانی خود جوش دارید

زودتر به رختخواب بروید.

هر روز آب بیشتری بنوشید تا سیستم بدنتان را از محصولات سمی پاک کنید.

از طریق روش های تمدد اعصاب، استرستان را کاهش دهید.

مواد غذایی تصفیه شده، قند و نمک را از رژیم غذایی کاهش دهید.

بررسی کنید که لوازم آرایشی، شامپو و یا محرک های دیگری باعث بروز جوش نداشته باشید.

براساس تحقیقات کارشناسان از هر ۱۵ زن یک نفر در سنین بارداری به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا هستند.

علت ابتلای افراد به این بیماری به طور کامل شناخته شده نیست، اما عوامل وراثتی، شیوه زندگی، مصرف مواد غذایی پرچرب و شیرین، استرس، چاقی و بالارفتن سن ازدواج و عدم فرزند آوری و گذراندن دوره‌های بارداری را می‌توان از مهم ترین دلایل آن برشمرد.

در پایان هر دوره قاعدگی یک تخمک آزاد می‌شود که در مبتلایان به این بیماری در دیواره رحم باقی مانده و خارج نمی‌شود. تجمع این تخمک‌ها به تدریج باعث ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و نازایی در بانوان می‌شود.


نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.