دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > آیا سرما باعث بروز سرماخوردگی می شود؟
شناسهٔ خبر : 1739 -

آیا سرما باعث بروز سرماخوردگی می شود؟

آیا سرما باعث بروز سرماخوردگی می شود؟

سرماخوردگی بصورت عمده بینی را مورد تاثیر قرار میدهد و آغازش بصورت معمول با عطسه،خستگی،سردرد و احساس سرما همراه است

آیا هوای سرد باعث سرماخوردگی می‌شود؟

اطلاعات بسیار گسترده و در مواردی متناقض درباره پیشگیری و درمان بیماری سرماخوردگی و همچنین باورهایی غلط درباره پیشگیری و درمان سرماخوردگی وجود دارد.

، شرکت داروسازی دکتر عبیدی اعلام‌کرد: به دلیل وجود اطلاعات بسیار گسترده و در مواردی متناقض درباره پیشگیری و درمان بیماری سرماخوردگی و همچنین باورهایی غلط درباره پیشگیری و درمان سرماخوردگی، بر آن شدیم تا اطلاعات دقیقی درباره سرماخوردگی و مخصوصا راه‌های پیشگیری و درمان آن ارائه کنیم.

از آنجا که سرماخوردگی معمولا تاثیر منفی بر روند زندگی روزمره شما گذاشته و باعث ایجاد اختلال در انجام کارهای روزانه می‌شود، فارغ از تاثیر منفی آن در زندگی شخصی شما، در مواردی سرایت به افراد خانواده، همکاران و دوستان نیز دردسر ساز می‌شود. در نتیجه رعایت اصولی بسیار ساده و ابتدایی می‌تواند نه تنها از سرماخوردگی جلوگیری کند بلکه همیشه بدنی سالم و پر انرژی داشته و بتوانید از لحظات خود بیشترین لذت را ببرید.

در همین راستا شرکت داروسازی دکتر عبیدی اقدام به اجرای کمپینی کرده که در آن فرهنگ پیشگیری و رعایت بهداشت در موارد سرماخوردگی را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

همه در زمستان توصیه می کنند که موقع بیرون رفتن ژاکت تنمان کنیم تا سرما نخوریم. البته جوابی که خیلی ها می دهند این است که : سرما خوردگی منشاء ویروسی دارد و سرد بودن هوا نمی تواند، باعث آن شود.

تست های مربوط به ارتباط بین سرما و بیمار شدن نشان می دهد که حدود ۵ تا ۲۰ درصد مردم هر سال در اواخر پاییز و زمستان سرما می خورند. این را در نظر داشته باشید که به این بیماری «سرما خوردن» می گویند. ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا عامل اصلی هستند که اصلا اهمیتی به این نمی دهند که شما چقدر سردتان است، اگر ویروسی در محیط نباشد، شما سرما نمی خورید؛ به همین سادگی!

در بیماری های عفونی، این میکروب ها هستند که ایجاد بیماری می کنند، نه هوای سرد. شما باید برای سرما خوردن در معرض رینوویروس ها و برای ابتلا به آنفولانزا در معرض ویروس های آنفولانزا قرار بگیرید.


اوج فعالیت رینوویروس ها در بهار و پاییز است و اوج فعالیت ویروس های آنفولانزا زمستان

وقتی بین احساس سرما و سرماخوردگی رابطه ای وجود ندارد، پس احتمالا هوای سرد به شکل دیگری باعث بروز بیماری می گردد.

گرمایش مرکزی

هوای سرد شما را وادار به ماندن در خانه می کند، جایی که هوا گرم و مطبوع است. هوای خشکی که توسط سیستم گرمایش مرکزی در خانه ایجاد می شود، شرایط مناسبی برای ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا فراهم می کند تا وارد مسیر خشک تنفسی شما شوند.

اما نقطه نظرات مختلفی وجود دارد که آیا این تئوری صحت دارد یا خیر.

رطوبت و تهویه داخل منزل

هوای خشک داخل خانه، باعث ایجاد بیماری نمی شود، اما نقش موثری در زنده ماندن قطرات آئروسل حاصل از عطسه دارد.

تحقیقاتی در دانشگاه تیانجین چین نشان داده است دانشجویانی که در اتاق هایی با تهویه ضعیف زندگی می کنند بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند.

به علاوه پژوهش های ویرجینیا تک، نشان می دهد تهویه مناسب و رطوبت نسبی بالای فضای داخل، ویروس آنفولانزای A را غیر فعال می کند.

فضای باز

هوای خشک بیرون که نسبت به رطوبت مطلق اندازه گیری شده است، ممکن است در شیوع آنفولانزا نقش مهمی ایفا کند.

تحقیقات موسسه ملی سلامت (NIH) نشان می دهد هوای خشک زمستان به ویروس آنفولانزا اجازه زنده ماندن و انتشار می دهد. همچنین پوشش ویروس آنفولانزا در دمای نزدیک به انجماد سخت تر شده و در نتیجه این ویروس فعال تر و مقاوم تر و انتقال آن راحت تر می شود.

رابطه میان آب‌وهوای سرد احتمالاً ناشی از سردرگمی درباره علت آن بوده است و باورهای مشابهی درباره مالاریا هم وجود داشته است. زمانی عقیده داشتند که بخارهای مسمومی که از باتلاق‌ها برمی‌خیزند باعث ابتلا به مالاریا می‌شوند. اما درواقع پشه‌ها که آن‌ها هم در مناطق باتلاقی فراوان هستند، ناقل عامل بیماری مالاریا بودند. هوای سرد و بیماری‌های تنفسی با هم مرتبط هستند، اما این ارتباط بسیار پیچیده‌تر از این باور صرف است که «هوای سرد سرماخوردگی ایجاد می‌کند

برعکس، بر اساس یک بررسی اخیر به نظر می‌رسد که آب‌وهوای سرد دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند. پژوهشگران پاسخ‌های ایمنی‌شناختی افراد به قرار گرفتن در معرض سرما را بررسی کردند و دریافتند که قرارگیری حاد در معرض سرما برای مثال رفتن بدون ژاکت به بیرون از خانه در هوای سرد، درواقع دستگاه ایمنی را فعال می‌‌کند. این فعال شدن تا حدی به علت افزایش میزان هورمون نوراپی‌نفرین در بدن است به‌طور طبیعی رگ‌ها را تنگ می‌کند و به‌اصطلاح یک ضد پرخونی طبیعی است.

البته گرچه صرفاً بیرون رفتن در هوای سرد بدون ژاکت باعث سرماخوردگی نمی‌شود، هیپوترمی (پایین آمدن درجه حرارت مرکزی بدن) دستگاه ایمنی را مهار می‌کند و ممکن است به سرماخوردگی بینجامد.

اغلب علائم سرماخوردگی درنتیجه واکنش فیزیکی دستگاه ایمنی به رینو ویروس‌ها (شایع ویروس عامل سرماخوردگی) است. بنابراین کسی که در سرما دستگاه ایمنی قوی‌تری داشته باشد، ترشحات مخاطی بیشتری در بینی تولید خواهد کرد و کسی دستگاه ایمنی ضعیف‌تری دارد برای مدت طولانی‌تری دچار گرفتگی بینی خواهد بود، اما علائم خفیف‌تری خواهد داشت. اما شخصی که دستگاه ایمنی ضعیف‌تری دارد احتمالاً بیشتر دچار عوارض ثانوی سرماخوردگی ماند سینوزیت یا عفونت‌های گوش می‌شود.

البته آب‌وهوای سرد ممکن است به‌طور غیرمستقیم در ایجاد سرماخوردگی دخیل باشد. تنگ شدن رگ‌های سطحی بدن برای مثال باریک شدن رگ‌های بینی باعث خشکی مخاطی می‌شود و این خشکی توانایی بینی برای تصفیه‌ کردن عوامل عفونی را کاهش می‌دهد. هنگامی‌که فرد به هوای گرم درون خانه بازمی‌گردد، گشادشدن واکنشی رگ‌ها رخ می‌دهد که باعث قرمز شدن دست‌ها و آبریزش بینی هنگام بازگشت خون به آن‌ها می‌شود.

اگر گرفتگی و آبریزش بینی به‌قدر کافی شدید باشد، باعث تنفس دهانی می‌شود، این چرخه ادامه می‌یابد. تنفس دهانی باعث می‌شود توانایی بینی برای تصفیه کردن هوای استنشاقی استفاده نشود، و این وضعیت در همراهی با خشکی هوای درون خانه باعث استنشاق ترشحات مخاطی حامل ویروس موجود در دهان می‌شود که ممکن است ایجاد سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی تحتانی را برانگیزد.

Common Cold یا به فارسی سرماخوردگی یک بیماری واگیردار است که به دستگاه تنفسی فوقانی ارتباط دارد.سرماخوردگی بصورت عمده بینی را مورد تاثیر قرار میدهد و آغازش بصورت معمول با عطسه،خستگی،سردرد و احساس سرما همراه است.علائم سرماخوردگی عبارتند از:آبریزش بینی،سرفه،تب و گلو درد. اینکه فکر کنیم سرما باعث ایجاد بیماری سرماخوردگی می شود، یک اشتباه بزرگ است! سرماخوردگی بر اثر فعالیت هایویروس و باکتری ها به وجود می اید و در عرض ۳ الی ۱۰ روز به صورت کامل رفع میشود. با این وجود برخلاف باور عموم، هوای سرد تاثیر به سزایی در ابتلا به این بیماری ندارد. در حقیقت این حضور بیشتر در فضاهای بسته و تماس نزدیک با افراد در فصول سرما است که این امکان را به ویروس‌ها می‌دهد تا از طریق دهان و بینی و یا لمس اشیای آلوده به ویروس و سپس تماس با صورت وارد بدن شخص شوند.

با فرا رسیدن فصل سرما، کم کم سر و کله ی بیماری های ناخوشایندی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا هم پیدا می شود و اغلب ما احتمالا دست کم یک بار گرفتار این بیماری ها خواهیم شد. اگرچه سرماخوردگی و آنفولانزا بیماری های شایعی هستند اما هنوز هم باورهای غلطی در مورد آن ها وجود دارد، مثلا بسیاری از مردم تصور می کنند سرمای هوا باعث سرماخوردگی می شود یا اگر یک بار به آنفولانزا مبتلا شویم دیگر این بیماری را نمی گیریم. در ادامه به ۱۲ مورد از باورهای رایج اما غلط درباره ی سرماخوردگی و آنفولانزا می پردازیم.

وقتی سردمان شود سرما می خوریم

حالا دیگر بسیاری از مردم می دانند که ویروس سرماخوردگی عامل ابتلا به این بیماری است. اما هنوز هم افراد زیادی هستند که به اشتباه تصور می کنند اگر در روزهای سرد بدون لباس مناسب و کافی (یا با موهای خیس) بیرون بروند، سرما می خورند. احتمالا این تصور اشتباه از اینجا نشأت می گیرد که در ماه های سرد سال افراد بیشتری بیمار می شوند و البته این مسأله درست است، اما علت آن چیزی جز قرار گرفتن در مجاورت عوامل بیماری زا نیست. در فصل سرما مردم عموما زمان بیشتری را در فضاهای بسته می گذرانند، به یکدیگر نزدیک تر هستند، دست های یکدیگر را لمس می کنند یا با سرفه و عطسه ی بیشتری در اطرافشان مواجه می شوند. حضور در هوای سرد تنها باعث می شود احساس سرما کنید (و شاید هم کمی دچار آبریزش بینی و چشم شوید) اما شما را بیمار نمی کند.

وقتی سرما می خوریم نباید شیر بخوریم

خلط، ماده ی مخاطی غلیظ و چسبنده ای است که هنگام ابتلا به سرماخوردگی از پشت حلق جاری می شود. مصرف شیر ممکن است نسبت به مواقع عادی، غلظت خلط را بیشتر و گلو را حساس تر کند، اما باعث نمی شود بدن خلط بیشتری تولید کند. پزشکان توصیه می کنند هنگام ابتلا به سرماخوردگی محصولات لبنی ای مثل سوپ های خامه دار، بستنی، پودینگ یا شیر مصرف کنید، چون گلو درد را تسکین می دهند و کالری مورد نیاز بدن را تأمین می کنند.

اگر بعد از مصرف محصولات لبنی دچار التهاب سینوسی یا عفونت گوش می شوید، احتمالا مشکل شما آلرژی به مواد لبنی است. برای تشخیص دقیق علت این مسأله به پزشک مراجعه کنید.

اگر تب نداشته باشیم، سرماخوردگی / آنفولانزای ما واگیردار نیست

بعد از ابتلا به سرماخوردگی، ۲ تا ۳ روز اول، این بیماری به شدت مسری است و تفاوتی ندارد در این مدت تب داشته باشید یا نه. گاهی افراد در آخرین روزهای بیماری شان تب می کنند. مرحله ی سرایت ویروس سرماخوردگی معمولا بعد از ۷ تا ۱۰ روز به پایان می رسد.

در مورد آنفولانزا هم ممکن است یک روز قبل از آنکه علائم آنفولانزا ظاهر شوند در حالی که کاملا سالم به نظر می رسید و یا ۵ روز بعد از ظاهر شدن علائم، با یا بدون تب، ویروس آنفولانزا به دیگران را انتقال دهید. کسانی که سیستم ایمنی بدن شان ضعیف است، آنفولانزای آن ها ممکن است بیشتر از یک هفته مسری باشد.

بعد از ابتلا به سرماخوردگی، ۲ تا ۳ روز اول، این بیماری به شدت مسری است و تفاوتی ندارد در این مدت تب داشته باشید یا نه. گاهی افراد در آخرین روزهای بیماری شان تب می کنند. مرحله ی سرایت ویروس سرماخوردگی معمولا بعد از ۷ تا ۱۰ روز به پایان می رسد.

در مورد آنفولانزا هم ممکن است یک روز قبل از آنکه علائم آنفولانزا ظاهر شوند در حالی که کاملا سالم به نظر می رسید و یا ۵ روز بعد از ظاهر شدن علائم، با یا بدون تب، ویروس آنفولانزا به دیگران را انتقال دهید. کسانی که سیستم ایمنی بدن شان ضعیف است، آنفولانزای آن ها ممکن است بیشتر از یک هفته مسری باشد.


شما فقط در برابر ویروس آنفولانزایی که به آن مبتلا شدید بلافاصله مصون می شوید، نه دیگر انواع ویروس آنفولانزا، ویروس سرماخوردگی یا ویروس عامل ذات الریه


رص‌های کلداکس روز و شب به دو رنگ سفید و آبی است که در قرص سفید رنگ (مختص روز) جهت جلوگیری از خواب آلودگی فرد، آنتی‌هیستامین وجود ندارد. ترکیبات و موارد مصرف این قرص شامل ۵۰۰ میلی‌گرم استامینوفن، ۵ میلی‌گرم فنیل افرین هیدروکلراید و ۱۵ میلی‌گرم دیفن هیدرامین هیدروبروماید است که ضد درد و تب، ضد احتقان، و آنتی‌هیستامین بوده و در موارد سرماخوردگی، آلرژی و نمایان شدن علائم آنفلوانزا و سینوزیت، هر شخص بزرگسال در طول شبانه‌روز می‌تواند چهار عدد قرص در فواصل شش ساعته مصرف کند.

حالا راه حل‌های طلایی

قبل از مصرف داروهای شیمیایی، راه‌های طبیعی متفاوتی جهت پیشگیری و درمان بیماری سرماخوردگی وجود دارند که شرکت داروسازی دکتر عبیدی در راستای انجام مسئولیت اجتماعی و آگاهی عموم در لینک زیر به تفصیل به بررسی آنها پرداخته است. این راه‌ها در سه دسته بهداشت و ایمنی، رژیم‌غذایی مناسب و گیاهان دارویی تقسیم‌بندی شده‌اند که برای اطلاع کامل از این راه‌ها می‌توانید به وبسایت کلداکس مراجعه کنید.

منبع: اقتصادنیوز، مهرنیوز، مجله سلامت، بهپو، همشهری آنلاین، روزیاتو

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.