دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > همه چیز درباره طب سوزنی

همه چیز درباره طب سوزنی

از طب سوزنی چه می دانید؟

آیا طب سنتی در دنیا در حال انجام است؟

انجام طب سوزنی چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

طب سوزنی در نگاه اول ممکن است ترسناک باشد، اما برخی از تحقیقات نشان می دهد این طب می تواند به درمان برخی از بیماری ها کمک کند.

اگر طب سوزنی به عنوان نوعی از درمان به یک روش جدید تبدیل شود، ممکن است به نظر کمی وحشتناک برسد. چطور می توان سوزن ها را به پوست شما چسبانید؟ آیا صدمه نمی بینید؟

خوب، نه، قطعا این روش آنگونه که شما تصور می کنید دردناک نیست. این طب بیش از ۲۵۰۰ سال مورد مطالعه و تمرین قرار گرفته است. بعضی از افراد طب سوزنی را با یقین کامل به عنوان “معجزه” به منظور بهبود کیفیت زندگی خود می شناسند زیرا برخی از مطالعات نشان می دهد این طب قادر به درمان همه چیز از افسردگی و آلرژی گرفته تا بیماری صبحگاهی و گرفتگی های شکمی است.

طبق رویکرد طب سوزنی، بیماری، ناشی از انسداد جریان طبیعی سیگنال‌های بیولوژیک و جریان خون در ارگان‌ها و مسیرهای انتقال این جریان‌هاست و طب سوزنی با تحریک مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نقاط در مسیرهای دچار اختلال نظیر کمبود فعالیت یا تجمع استرس، موجب تقویت کارکردهای طبیعی بدن و رفع انسداد یا تجمع غیرعادی تنش در ذهن و بدن می‌شود. تحقیقات پزشکی متعدد، مکانیسم‌های مختلفی را برای نحوه تاثیرگذاری طب سوزنی بر سلامت انسان توضیح داده‌اند. برخی از این مکانیسم‌ها عبارتند از تنظیم فعالیت شیمیایی مغز (نوروهورمون‌ها و نوروترنسمیترها نظیر سروتونین)، ترشح اوپیوئیدهای طبیعی بدن نظیر اندورفین و انکفالین در مغز و نخاع، تسهیل بازپخش سیگنال‌های الکترومغناطیسی در بافت‌ها، کاهش التهاب بافتی و تنظیم فعالیت سیستم ایمنی.

توصیه انجمن درد ایالات متحده به پزشکان از سال 2007 تا کنون در بیمارانی که درمان‌های روتین پزشکی برای کمردرد آنها رضایت‌بخش نبوده، استفاده از طب سوزنی است. چنین تجربیاتی موجب شده که پزشکان و بیماران در بسیاری از کشورها از جمله ایران به طور روزافزون به طب سوزنی روی بیاورند. ازجمله، انجمن علمی ‌طب سوزنی ایران از سال 1387 توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به رسمیت شناخته شده و همین امر نقش بسیار مهمی ‌در زمینه معرفی علمی ‌و صحیح طب سوزنی در کشور و آموزش آکادمیک این رشته به پزشکان داشته است.

ابتدا پزشک طب سوزنی، فرصت کافی در اختیار بیمار می‌گذارد تا شرح حال بیماری خود را بازگو کند. سپس نوبت معاینه زبان و نبض می‌رسد. بر مبنای سه رکن اشاره‌شده، پزشک قادر خواهد بود الگوی به‌وجودآورنده بیماری را تشخیص دهد و بر این اساس، طرح درمان را پایه ریزی و نقاط مورد نیاز طب سوزنی برای فرد مراجعه‌کننده را از بین بالغ بر 360 نقطه استاندارد، انتخاب ‌کند. البته لازم به ذکر است که طی دو دهه گذشته، دستگاه‌های پیشرفته تشخیصی با ماهیت الکترونیکی برای دقیق‌تر کردن تشخیص پزشک نیز در اختیار پزشکان قرار گرفته تا مسیر تشخیص و درمان در طب سوزنی مطمئن‌تر و قابل ارزیابی‌تر باشد.

طب سوزنی روشی بدون درد و بسیارآرامش‌بخش است و ضمن استرس‌زدایی از سیستم ذهنی و جسمی‌ افراد، منجر به هماهنگی بیشتر در کارکرد ارگان‌های بدن و سیستم اعصاب خودکار سمپاتیک و پاراسمپاتیک می‌شود.

به همین دلیل، طب سوزنی برای عمده مراجعین، با تجربه آرامش، رفع خستگی، بهبود خواب و احساس سبکی همراه است. براساس یک مطالعه متا آنالیز که در مورد 29 کارآزمایی بالینی تصادفی(RCT) با حجم نمونه قابل توجه 17 هزار و 992 بیمارانجام شده و نتایج به دست آمده از آن در یک ژورنال پزشکی معتبر به نام «آرشیو طب داخلی»(Archives of Interna- Medicine) در سال 2012 منتشرشده است، طب سوزنی انتخاب درمانی مناسبی برای کنترل درد مزمن است. در سال 2006 نیز مقاله دیگری در همین ژورنال، بیانگر این یافته بود که کاربرد طب سوزنی به مدت هشت هفته در 298 بیمار مبتلا به کمر درد، موجب کاهش قابل قبول شدت درد در بیماران شده است.

.کمردرد یکی از شایع‌ترین دردهایی است که باعث مراجعه افراد به پزشکان می‌شود و بر اساس آمار، نیمی‌ از افراد بزرگسال در طول مدت زندگی خود آن را تجربه می‌کنند

نشستن طولانی‌مدت، ضعف عضلات شکم، گودی مادرزادی کمر، افزایش وزن، انجام حرکات ناگهانی و حساب‌نشده، فقدان فعالیت ورزشی منظم، آرتروز و پوکی استخوان در سنین بالا از مهم‌ترین دلایل بروزکمردرد مزمن است. خوشبختانه طب سوزنی در تکمیل توصیه‌های درمانی و دارویی همکاران جراح اعصاب و ارتوپد، می‌تواند نقش مهمی‌ در کاهش یا برطرف‌کردن کامل کمردرد داشته باشد. همچنین می‌تواند از شکل‌گیری کمردرد مزمن در آینده جلوگیری کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی به بدن کمک می‌کند تا بتواند با تولید استروئیدهای طبیعی موجب کاهش التهاب در سیستم مهره‌ها و با تحریک آزادسازی اندورفین، باعث کاهش شدت کمردرد شود. بسیاری ازافراد با استفاده از این روش نیاز کمتری به مصرف ترکیبات استروئیدی و داروهای ضد درد و ضد التهاب خواهند داشت که این خود موجب کاهش تجربه عوارض جانبی ناشی از این داروها بر ارگان‌های داخلی نظیر کلیه، کبد و معده در بیمارانی است که ناچار به استفاده طولانی‌مدت از این داروها هستند.

طب سوزنی چیست؟ فواید و خطرات طب سوزنی کدام اند؟ طب سوزنی (Acupuncture) یکی از اشکال، طب چینی بوده که قرن هاست برای درمان مشکلات مختلف .مورد استفاده قرار می گیرد

این طب براساس این نظریه استوار شده که انرژی (در طب سنتی چینی به انرژی چی/Chi می گویند)، در داخل و بیرون بدن و درون راههای که به آنها کانالهای انرژی می گویند جریان دارد. این طب شامل فروکردن سوزن های بسیار نازک در پوست و برروی نقاط استراتژیکی و حیاتی بدن می شود و بیشتر برای درمان درد مورد استفاده قرار می گیرد.پزشکان طب سوزنی کار معتقداند زمانی فرد بیمار می شود که چیزی مسیر حرکت انرژی (chi) را بلوکه کرده و یا تعادل آن را برهم زده باشد. آنها معتقداند طب سوزنی کمک می کند که مسیر بلوکه شده برداشته شود و یا تعادل انرژی در بدن به شکل اول برگردد. برخلاف این نظر، بیشتر پزشکان غربی معتقداند که طب سوزنی با فشار برروی نقاط خاص باعث تحریک اعصاب، ماهیچه ها و بافت های همبند می شود. این تحریک ها باعث افزایش ترشح مسکن های طبیعی بدن و همچنین افزایش جریان خون در بدن می شود. طب سوزنی، یک جایگزین برای تسکین درد است. اگرچه این روش در شرایط مختلف، عملکرد متفاوتی دارد و نمی‌‌توان برای تسکین همه دردها از طب سوزنی استفاده کرد.

انجام طب سوزنی روی بیمارانی که از درد و مشکلات استخوانی و عضلانی، نظیر کمردرد، انقباض و اسپاسم شانه یا درد زانو رنج می‌برند بسیار موثر است. بدیهی است معاینه بالینی در کشورهای گوناگون با هم متفاوت چشمگیری دارد. مقایسە میانگین تعداد بیماران تحت درمان در هر ساعت در کشورهای چین (۱۰ بیمار) و ایالات متحده (۱.۲ بیمار) اختلاف معناداری را نشان می‌دهد. در چین طب سنتی سوزنی معمولا همراه با فنجان درمانی و گیاه درمانی انجام خواهد شد.

گرچه امروزه طیف متنوعی از رویکردهای طب سوزنی با فلسفه‌های مختلف وجود دارد، اما در ایلات متحده آمریکا، این روش درمانی مطابق با طب سنتی چینی انجام می‌شود. امروزه اما طب سوزنی یکی از محبوب ترین بخش های طب سنتی چینی محسوب می شود. تاریخچه ی طب سنتی چینی به تقریبا ۲۵۰۰ سال پیش بر می گردد که تا کنون ادامه داشته است. برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها ، درد و استرس ، پزشکان از تکینیک های جامع طب سنتی چینی نظیر طب سوزنی ، گیاهان دارویی ، تای چی ، چی گونگ ، ماساژ درمانی و دیگر تکنیک های مربوط به ذهن و جسم استفاده می کنند. استفاده از طب سوزنی و دیگر تکنیک های طب سنتی چینی در دهه های گذشته ، در کشورهای اروپایی و امریکا رشد چشمگیری داشته است. طبق تحقیقات انجام شده توسط بنیاد بین المللی سلامتی در سال ۲۰۰۷ ، فقط در امریکا حدود ۳.۱ میلیون نفر استفاده از روش طب سوزنی را امتحان کرده اند .

به طور کلی بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ تعداد مراجعه کنندگان به پزشک طب سوزنی سه برابر شده است.اولین سوالی که در ذهن هر شخصی پیش می آید این است که ، آیا استفاده از طب سوزنی ضرر و عوارض جانبی نیز دارد ؟ عجیب آن است که ، با وجود استفاده از سوزن در طب سوزنی ، روش های درمانی به مراتب بدون درد هستند. در واقع ، دلیل اصلی محبوبیت طب سوزنی ، توانایی آن برای کاهش دردهای مزمن با روشی طبیعی و بدون استفاده از دارو و عوارض جانبی ناخواسته است .

چگونگی عملکرد طب سوزنی به طور علمی نامشخص است. برخی ادعا می‌کنند که این کار با متعادل کردن انرژی حیاتی بدن (چی) انجام می‌شود، در حالی که برخی دیگر .معتقدند که طب سوزنی بر روی سیستم اعصاب تاثیر دارد

طب سوزنی در بین پزشکان و دانشمندان پزشکی غربی بحث برانگیز است.طب سوزنی چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن در نقاط معینی از بدن است. متخصص طب سوزنی با هدف متعادل کردن انرژی سوزن‌ها را به بدن فرد وارد می‌کند. ادعا می‌شود که این امر می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و برخی بیماری‌ها را نیز درمان می‌کند. از طب سوزنی در موارد مختلفی از جمله سردرد، مشکلات فشار خون استفاده می‌شود. طب سنتی چینی توضیح می‌دهد که سلامتی نتیجه تعادل هماهنگ بین "یین" و "یانگ" نیروی زندگی است که به "چی" معروف است.

در طب سنتی چینی گفته می‌شود بیماری نتیجه عدم تعادل انرژی در بدن است. گفته می‌شود که چی در بدن انسان از بین کانال‌های انرژی عبور می‌کند. این عناصر و جریان‌های انرژی از طریق ۳۵۰ نقطه طب سوزنی در بدن قابل دسترسی هستند. گفته می‌شود که وارد کردن سوزن‌ها در این نقاط با ترکیبات مناسب باعث می‌شود جریان انرژی به تعادل مناسب بازگردد. هیچ اثبات علمی مبنی بر وجود کانال انرژی یا نقاط طب سوزنی وجود ندارد و اثبات این که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند یا نمی‌دهند دشوار است، اما مطالعات بیشمار حاکی از آن است که طب سوزنی برای برخی شرایط مفید کار می‌کند.

برخی از متخصصان برای توضیح تاثیر طب سوزنی باعث تحریک جریان خون می‌شود و در عین حال فعالیت مسکن‌های طبیعی بدن را نیز تحریک می‌کند. تحقیقات انجام شده در آلمان نشان داده است که طب سوزنی ممکن است به تسکین سردرد‌های تنشی و میگرن کمک کند. طب سوزنی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟ افراد برای درمان درد و همچنین درمان بعضی از انواع بیماری های خاص از طب سوزنی استفاده می کنند.

شما می توانید از طب سوزنی به عنوان درمانی کامل و یا در کنار سایر درمان ها استفاده نمایید. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از شیمی درمانی برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از بارداری و شیمی درمانی و درد بعد از جراحی مفید است. همچنین طب سوزنی برای:درمان مشکلات بعد از سکته مغزی، که شامل بازگرداندن مهارت هایی که فرد در نتیجه آسیب سکته مغزی از دست داده می باشد.

درمان سردرد، نتیجه یکی از تحقیقات نشان می دهد که استفاده از طب سوزنی در کنار سایر درمان ها به درمان طولانی مدت انواع سردردها از جمله میگرن کمک می نماید.

گرفتگی های ناشی از قاعدگی.

درمان فیبرومیالژیا (Fibromyalgia)، یا درد خشکی گسترده ماهیچه ها و بافت های نرم بدن.

درمان درد ناشی از گرفتگی عضلات.

درمان درد ناشی از آرتروز (Osteoarthritis) و بهبود عملکرد مفصل آرتروزی.

درمان درد کمر، در افرادی که مبتلا به کمر درد هستند، این طب به کاهش درد و افزایش فعالیت کمک می کند.

درمان مشکل سندرم کارپال تونل (Carpal tunnel).

در درمان آسم نیز از این روش می توان استفاده نمود.

درمان اعتیاد به مواد مخدر .

کاهش و یا درمان درد دندان.

کاهش درد زایمان.

منبع : مجله سلامتی، ایسنا، راستینه، رادیوکودک، پارس ناز، ویرگول