دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > زالودرمانی چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟(1)
شناسهٔ خبر : 1743 -

زالودرمانی چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟(1)

زالودرمانی چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟(1)

زالو بايد طبي و بهداشتي باشد و يك زالو فقط براي يك نفر استفاده شود و انجام اين كار فقط توسط متخصص طب سنتي مجاز است حتي پزشكان عمومي نيز از لحاظ آيين نامه اي مجاز به زالو گذاري نيستند.

زالودرمانی چیست و چگونه بر سلامت بدن تاثیر می گذارد؟

آیا از فواید و عوارض احتمالی زالودرمانی چیزی می دانید؟

از بدن است كه سازمان غذا و داروي آمريكا آن را تاييد كرده كه علاوه بر اثرات مثبت و درماني، عوارضي را نيز به همراه دارد.

در اين روش از خواص درماني مواد موجود در بزاق زالو استفاده مي شود . حدود 100ماده در بزاق زالو وجود دارد كه هيرودين به عنوان ماده ضد انعقاد خون از آن جمله است كه لخته هاي خون را تجزيه مي كند و در نتيجه استفاده از زالو در نقاط با لخته خون كمك كننده است.

زالو در درمان آمبولي ها( انسداد شريان 'سرخرگ' به وسيله يك جسم متحرك كه به طور معمول يك لخته خون است) و ترومبوز (لخته خوني)عروق بدن و براي بهبود عضو پيوندي به ويژه پوست مفيد است.

قرار دادن زالو در ناحيه عضو پيوندي، باعث افزايش خون رساني به آن منطقه و تسريع در بهبود عضو مي شود.

از آنجا كه زالو يكي از روش هاي دفع خون از بدن است براي خارج كردن خون آلوده از بدن استفاده مي شود و استفاده از زالو در برخي موارد براي بهبود مشكلات قلبي نيز امكان پذير است اما ما تاكنون ورود نكرده ايم چون نياز به احتياط زيادي دارد اما از لحاظ علمي امكان پذير است.

زالو در درمان زخم هاي عفوني مانند زخم پاي ديابتي نيز استفاده مي شود اما در اين گونه موارد پاكسازي بدن پيش از زالو اندازي اهميت دارد.

اگر بدون پاكسازي، زالو گذاري انجام شود، با خارج شدن خون آلوده از ناحيه زخم، خون آلوده بقيه نقاط بدن به آنجا سرازير و زخم بدتر مي شود.

زالو بايد طبي و بهداشتي باشد و يك زالو فقط براي يك نفر استفاده شود و انجام اين كار فقط توسط متخصص طب سنتي مجاز است حتي پزشكان عمومي نيز از لحاظ آيين نامه اي مجاز به زالو گذاري نيستند.

ايجاد عارضه براي درمان ها از جمله زالودرمانی درماني حتي در بهترين مراكز درماني اجتناب ناپذير است.

چگونه زالو درمانی عمل می کند؟

زالوهای دارویی دارای سه فک با ردیف های کوچک دندان هستند. آنها پوست انسان را با دندان های خود سوراخ می کنند و از طریق بزاق ضد انعقاد ترشح می کنند.

سپس زالو اجازه می دهد تا از یک فرد تحت درمان، مدت 20 تا 45 دقیقه در طول زمان خون گرفته شود. این مقدار نسبتا برابر است با 15 میلی لیتر خون . زالو دارویی اغلب از مجارستان یا سوئد می آید.

فواید زالو درمانی و خواص آن برای رفع مشکلات جسمی

در طول یک جلسه، زالو زنده، خود را به موضع هدف متصل می کند و خون را میمکد. آنها پروتئین ها و پپتیدها را آزاد می کنند که خون را رقیق و از لخته شدن جلوگیری می کند. گردش خون را بهبود می بخشد و از مرگ بافت جلوگیری می کند.زالوها زخم های کوچک Y ایجاد می کنند که معمولا بدون جای زخم درمان می شوند.

طبق گفته ی متخصصان طب سنتی زالوها در افزایش گردش خون و باز شدن لخته های خون موثر است، جای تعجب نیست که آنها می توانند برای درمان اختلالات گردش خون

وبیماری های قلبی عروقی مورد استفاده قرار گیرند


:مواد شیمیایی مشتق شده از بزاق زالو به داروهایی تبدیل شده اند که می توانند درمان کننده باشند

فشار خون

رگهای واریسی

هموروئید

مشکلات پوستی

آرتروز

آزمایشات بالینی نشان می دهد زالو درمانی درمان مناسب برای بیماری های مفاصلی مثل آرتروز است. خواص ضد التهابی و بیهوشی در بزاق زالو باعث کاهش درد و حساسیت در محل مفصل آسیب دیده می شود.

زالو درمانی مناسب برای بیماری های جدی است:

بیماری قلبی

افراد مبتلا به بیماری قلبی با توجه به پتانسیل بالقوه خود برای بهبود التهاب و جریان خون از زالو درمانی استفاده می کنند. در چند سال گذشته، زالو درمانی به عنوان جایگزین مناسب برای افراد مبتلا به بیماری و اختلالات عروقی تبدیل شده است.

سرطان

درمان های سرطان با استفاده از زالو درمانی به علت مهارکننده های پلاکتی و آنزیم های خاصی که در بزاق زالو موجودند، مورد بررسی قرار می گیرند. در حالی که افراد مبتلا به سرطان های معین خون توصیه نمی شود که از زالو درمانی استفاده کنند، نشان داده شده است که اثرات سرطان ریه را کاهش می دهد. تست حیوانی همچنین نشان می دهد که تزریق مستقیم بزاق به موش باعث جلوگیری از شیوع سلول های سرطانی می شود.

زالو درمانی برای استفاده آرایشی و بهداشتی:

زالوها برای حفظ بافت های نرم و ترویج سلامت بعد از جراحی های پوستی محبوب شده اند. در مطالعات موردی جدید و قدیم، زالودرمانی توانسته است شانس نتایج مثبت را در شرایط زیر افزایش دهد:

بینی

پیشانی

سینه

گونه

انگشت

اثر زالو درمانی بر روی لخته شدن خون در طول این جراحی ها یا بعد از ان به بدن کمک می کند به طور طبیعی تر و بیشتری درمان شود. مزایای زالودرمانی برای جریان خون به افراد کمک کرده است از این گزینه برای بهبود طاسی سر و ریزش مو از آن استفاده کنند.

در صورت انجام زالو درماني نزد فرد غير متخصص و بدون پاكسازي ، زخم را بدتر مي كند و در صورت آلوده بودن و استفاده از يك زالو براي بيش از يك نفر، خطر انتقال بيماري ايدز و هپاتيت را دارد.

درحالتي كه شرايط زالو درماني به صورت علمي رعايت شود ممكن است عوارضي از جمله خونريزي محل، درد، حساسيت، خارش، ورم و تغيير رنگ را به دنبال داشته باشد.

زالو درماني براي افراد زير 2 سال و بالاي 60 سال مجاز نيست و در هر فصلي نبايد انجام شود و فرد بايد ميزان خون كافي داشته باشد.

عوارض زالو درمانی چیست؟

استفاده از زالو درمانی اسان است و می تواند عوارض جانبی اندکی داشته باشد. با اینحال باز هم ممکن است خطراتی در این فرایند باشد.

به عنوان مثال خطر عفونت باکتریایی همچون باکتری های مقاوم به دارو وجود دارد. به همین خاطر افرادی که سیستم ایمنی شان به خاطر بیمارهای خود ایمنی یا سایر فاکتورهای محیطی دچار مشکل شده است، نمی توانند گزینه خوبی برای زالودرمانی باشند.

برخی از اوقات زالو به قسمت های دیگر بدن که نیازی به درمان ندارند می روند و همین امر باعث از دست رفتن خون اضافی می شود.

در برخی از شرایط، فرد در طول زالودرمانی یا بعد از آن ممکن است به بزاق زالو حساسیت نشان دهد. اگر چنین عوارضی رخ داد بلافاصله جلسات خود را متوقف کنید.

زالو و خواص عجیب آن کدام است؟

زالو به عربی « عَلَق » و از نرم‌تنان آبزی است که در شالیزارها و مرداب زندگی می‌کند. جانورشناسان تا کنون ۶۵۰ نوع زالو را شناسایی کرده‌اند که برخی از انواع زالو بسیار سمی و خطرناک هستند و بعضی از انواع زالوها مفید و آثار درمانی ارزنده‌ای دارند که ما در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم.

خاصیت درمانی زالو در بزاق دهان او است که ماده ضد انعقاد خون به نام هیرودین است و موجب رقیق شدن خون و باز شدن گرفتگی رگها و در نتیجه افزایش خون‌رسانی به مغز و بدن می‌شود.

به عقیده بعضی کارشناسان ۱۰۰ نوع ماده ویژه با اثرات درمانی گوناگون توسط زالو در خون ترشح می‌شود و مورد توجه پزشکان و جراحان قرار گرفته است و در اروپا و آمریکا در موارد گرفتگی رگهای قلب، گرافتهای پوستی و زیبایی پوست و جراحی قلب و پیوند اعضا و تقویت سیستم دفاعی بدن از آن استفاده می‌شود.

مجمع پژوهشگران طب گیاهی بوعلی سینا با آزمایش‌های مکرر آثار زالو درمانی را تجربه کرده است.

در قانون بوعلی سینا فصلی درباره زالودرمانی و علایم زالوهای سمی و زالوهای مفید آمده است.

کشورهایی نظیر روسیه و انگلستان و آلمان از تولید و صادرات زالو درآمد هنگفت ارزی بدست می‌آورند.

منبع : ستاره، ایرنا، نمناک، مجله سلامت، پارسی طب، موج نو، فوتوکده، بیتوته

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.