دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > ویار چیست و نشانه های داشتن ویار کدام است؟
شناسهٔ خبر : 1745 -

ویار چیست و نشانه های داشتن ویار کدام است؟

ویار چیست و نشانه های داشتن ویار کدام است؟

اگر ویار موادغذایی پرکالری و ناسالم دارید، می توانید جایگزین های سالم تری برای آنها بیابید که باعث افزایش وزن شما نشود. مثلا اگر ویار سیب زمینی سرخ شده دارید، می توانید سیب زمینی خوشمزه ای را در فر با استفاده از روغن زیتون درست کنید

ویار چیست؟

ویار عبارت است از هوس خوردن یک نوع غذای خاص در دوران بارداری

علت ویار: تغییرات شدید هورمونی در طی بارداری روی طعم و بوی غذاها تأثیرگذار است. این موضوع در زمان یائسگی نیز اتفاق می‌افتد و زنانی که یائسه شده‌اند، تمایل زیادی به خوردن غذاهای قوی و طعم‌دار، دارند. برخی از متخصصان تغذیه و بهداشت بر این باورند که ولع خاص خوردن چیزهای عجیب و غریب ممکن است معنادار باشد؛ مثل ولع خوردن یخ، و مهر و گاهی ته سیگار و یا حتی پودر رختشویی که می‌تواند به علت فقر آهن باشد (با اینکه هیچ کدام از آنها حاوی آهن نیستند). در یک بررسی آماری تعداد زیادی از خانم‌ها تمایل زیادی به خوردن یخ داشتند؛ در حالی که قبل از بارداری هیچ تمایلی به آن وجود نداشته است. بعضی از پزشکان طب جایگزین نیز بر این باورند که ولع مصرف شکلات می‌تواند به علت کمبود ویتامین B باشد و یا مثلاً ولع خوردن هلو به علت کمبود و نیاز بدن به بتاکاروتن بتا است. با تمام این نظریه‌ها، هنوز ارتباطی میان ولع خوردن و آنچه بدن نیاز دارد، ثابت نشده است و این ارتباط بسیار ضعیف به نظر می‌رسد. اگر این حس در انسان‌ها بیدار بود، بیشتر افراد به جای تمایل به خوردن شکلات، به خوردن کلم براکلی و میوه‌های تازه ولع داشتند؛ زیرا بدن به آنها خیلی نیاز دارد. بعضی دیگر از پژوهشگران معتقدند ویار عبارت است از یک نیاز عاطفی و افرادی که هوس خوردن مواد غذایی می‌کنند، در واقع از لحاظ عاطفی و احساسی نیاز به نوازش و مراقبت دارند! برای جلوگیری از ویارهای ناسالم، هر روز صبحانه‌تان را کامل بخورید و رژیم سالم غذایی و ورزش را فراموش نکنید.

ويار چيست و به چه دلیل یا علت ویار بارداری به وجود می آید؟

آیا ویار بارداری نشان دهنده نیاز بدن مادر به مواد غذایی خاص است؟ آیا این بدنتان است که می‌گوید به چه چیزی احتیاج دارید و از چه چیزی دوری کنید؟

ظاهرا نمی دانید چرا جوجه کبابی که تا دیروز عاشق آن بوده‌اید، اکنون باعث حالت تهوع شما می‌شود و یا چرا از خوردن بستنی سیر نمی‌شوید. نگران نباشید، علت ویار بارداری کاملاً عادی است، زیرا جریان هورمونی در بدن شما بسیار خروشان است. ویارهای بارداری عجیب و غریب‌اند و توجیه‌ناپذیر، اما اگر شما هم مثل بسیاری از مادران باردار ویار کاسه‌ای پُر از بستنی کرده‌اید، زمان آن فرا رسیده که به بررسی دوباره معنای این ویارها بپردازید. زیرا همیشه نباید تسلیم شوید و باید جایگزینی مناسبی برای بعضی از ویارهای ممنوعه پیدا کنید.

آیا ویارهای بارداری واقعی هستند؟

طبق نظر متخصصین تغذیه، بعضی از بانوان اعتقاد دارند که میل به خوردن ترشی‌ها و شیرینی ها، زاییده‌ی تصورات مادران باردار است، ولی آنان اشتباه می‌کنند. در دوران بارداری، ویار بعضی از خوراکی‌ها و بیزاری از برخی دیگر کاملاً حقیقی هستند. این تمایلات، تجربه جدید و نیرومندی‌ هستند که برای غذای خاصی اشتیاق و برای برخی غذاها بی‌میلی بوجود می‌آورد. خوراکی‌هایی که معمولاً در این دوران نسبت به آنها بی‌میل می‌شوید عبارتند از، قهوه و دیگر نوشیدنی‌های حاوی قهوه، گوشت و الکل. همچنین ممکن است نسبت به خوردن خوراکی‌هایی مثل شیرینی‌ها، لبنیات و خوراکی‌هایی که تهیه آنها آسان و سریع است، میل و اشتیاق چند برابری داشته باشید.

دلیل یا علت ویار بارداری چیست؟

علت ویار بارداری و تنفر از برخی خوراکی‌ها هنوز به خوبی مشخص نشده‌ است. ولی علت احتمالی آن تغییرات هورمونی و احساسی است که می‌تواند بر جوانه‌های چشایی زبان و واکنش‌ها به غذا تاثیر بگذارد. ویار اکثر مادران باردار در سه ماهه اول بارداری و زمانی‌که هورمون‌ها بیشترین تحرک را دارند در شدیدترین حالت خود قرار دارد. شدت ویار شما باید در چهار ماهگی کاهش یابد، در صورت عدم کاهش ویار به پزشک خود اطلاع دهید.

متخصصان تغذیه معتقدند ممکن است علت دیگر ویار بارداری، بالا بردن سطح رضایتمندی‌شان باشد. بارداری دوران مشکلی است و همه چیز رنگ جدیدی پیدا می کند. اغلب مادران برای اینکه به احساسات خود آرامش بخشند، خود را به اولین ماده غذایی که در دسترس آنها قرار دارد می‌رسانند و با خوردن آن به آرامش می‌رسند. ویار، راه کاری برای کنار آمدن با علائم بارداری است. ظاهراً اکثر بانوان ویار می‌کنند یا خوراکی‌های ویژه‌ای را ترجیح می‌دهند، زیرا این مواد به کنترل حالت تهوع آنها در سه ماهه اول کمک می‌کند. ترشی‌ها، خوراکی‌های ترش و خوراکی‌های خشک (مثل بیسکویت) ویارهای معمول‌ این دوران هستند و جالب اینکه همگی برای بهبود حالت تهوع مفید هستند. اما به گفته متخصصان رابطه‌ای بین ویار بارداری و کمبود مواد مغذی در بدن مادر وجود ندارد، بنابراین لازم نیست که همیشه برای خوردن آنها آماده باشید. از خود بپرسید که آیا واقعاً ویار غذایی را کرده‌اید یا اینکه از این فرصت برای خوردن غذای مورد علاقه‌تان استفاده می‌کنید.

البته برخی از متخصصین معتقدند که ممکن است دلیل بوجود آمدن ویار در دوران بارداری، کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد. این متخصصین ویار را به عنوان اخطار طبیعی بدن می‌شناسند. اما شواهد کمی برای پشتیبانی از این فرضیه وجود دارد.

هیچ ماده غذایی‌ حاوی فقط یک ماده مغذی نیست و همه مواد غذایی شامل مواد مغذی گوناگونی هستند. بنابراین ویار شکلات به احتمال کمی بخاطر ارزش غذایی آن است، بلکه دلیل توانایی این ماده برای آفریدن احساس خوب در شماست. شکلات میزان «سروتنین» و «اندورفین» مغز را افزایش می‌دهد.

اما در برخی از موارد، ممکن است علت بیولوژیکی برای ویار بارداری وجود داشته باشد، بطور مثال زمانی که فرد گیاه‌خواری هوس گوشت می‌کند. حقیقت این است که هیچ کس بطور قطع دلیل ویار را نمی‌داند. بنابراین، برای ایمنی بیشتر باید به ویارهایتان توجه داشته باشید. پس ویارهای سالم را جایگزین ویارهایی کنید که برای سلامت شما مشکل‌ساز هستند.

ویار پسر زن باردار چیست؟ و زن حامله که پسر باردار است چه چیزهایی دوست دارد بخورد؟

ویار پسر

ویار خانمهای باردار با هم متفاوت است. بعضی از زنان باردار شیرینی را ترجیح می دهند و بعضی ها هم غذاهای پر نمک را می پسندند.برخی از خانم ها حتی ویار بارداری عجیب و غریبی دارند. اما آیا می دانید که ویار بارداری با جنسیت جنین در رابطه است؟

هنگامی که می دانید باردار هستید، اولین چیزی که به ذهن شما می رسد، جنسیت جنین (تشخيص جنسيت جنين از ظاهر مادر) است. از آنجایی که در هندوستان تعیین جنسیت جنین قانونی نیست، مادران مجبور هستند تا زمان تولد صبر کنند.

تعیین جنسیت جنین براساس ویار بارداری

خبر خوب این است که می توانید جنسیت جنین را با توجه به ویار (بخوانید: ویار یا بیماری صبحگاهی) خود حدس بزنید. اما، به یاد داشته باشید که این هیچ اثبات علمی ندارد؛ اینها به تجارب دیگر زنان در هنگام بارداری پسر بستگی دارد. ( این مقاله را بخوانید: تعداد ضربان قلب جنین پسر چند است؟)

ویارهای پسر در بارداری چه چیزهایی هستند؟

در اینجا برخی از ویارهای غذایی در هنگام بارداری جنین پسر ذکر شده است. این لیست به شما کمک می کند جنسیت جنین را حدس بزنید:

علاقه به غذاهای ترش مزه

اگر ویار مواد غذایی ترش مزه را دارید، احتمال بارداری پسر خیلی زیاد است. اگر ویار خاصی ندارید، به برنامه غذایی خود دقت کنید و متوجه می شوید به چه چیزی بیشتر تمایل دارید.

علاقه به نمک

در حالی که اشتیاق برای غذاهای شیرین به جنین دختر مربوط می شود، غذاهای شور به جنین پسر مرتبط هستند. بنابراین اگر ویار غذاهای شور دارید نوزاد شما پسر خواهد بود.

علاقه به ادویه های تند

شایع است که برخی از زنان که هرگز غذای تند نمی خورند، در طول بارداری تمایل به غذاهای تند پیدا می کنند. اگر شما یکی از آنها هستید، به احتمال زیاد پسر باردار هستید. مادران زیادی هستند که می گویند در حین بارداری پسر ویار تندی داشته اند.

علاقه به لیمو

آیا عاشق لیموی خام هستید؟ سپس به احتمال زیاد فرزند شما پسر خواهد بود. در صورتی که قبلا لیمو را به این شکل نمی خوردید احتمال پسر بودن جنین بیشتر می شود. اما تنها اثبات این فرضیه، تجربیات مادران دیگر است که پسر باردار بوده اند و در طول بارداری به لیمو علاقه داشته اند.

علاقه به گوشت

اگر دوست دارید رژیم بارداری شما بدون سبزیجات باشد، مطمئنا از گوشت خوشتان می آید. ویار گوشت یک عامل تعیین کننده برای پسر بودن فرزند شما است.

علاقه به ترشی جات

اگر ویار ترشیجات داشته باشید به احتمال زیاد فرزند شما پسر است. دلیل این امر حضور نمک افزوده شده در ترشی است. ویار نمک به عنوان ویار بارداری برای بارداری پسر محسوب می شود بنابراین ترشی جات نیز جزو ویار پسر هستند.

علاقه به پرتقال

اگر ویار شما نسبت به مرکبات، مانند پرتقال، بیشتر باشد، ممکن است فرزند شما پسر باشد. ممکن است این موضوع پشتوانه علمی نداشته باشد، اما بسیاری از زنان آن را تجربه کرده اند.

اگر بعد از بررسی علائم بارداری، مشخص شده که باردار هستید، به شما تبریک می گوئیم. این را بدانید که احتمالا به زودی ویار بارداری به سراغتان خواهد آمد و چه بهتر اینکه از همین حالا این مقاله را مطالعه کنید تا اطلاع کافی دراین زمینه داشته باشید. مهم است بدانید که فقط شما نیستید که با ویار بارداری روبرو شده اید و طبق تحقیقات به عمل آمده ازسال ۱۹۷۰ تا به امروز، بین ۵۰ تا۹۰ درصد از خانمها در زمان بارداری شان به غذاهای خاصی ویار دارند که رایج ترین ویارها، ویار به آبمیوه ، شکلات، بستنی، شیرینی جات و میوه ها، غذاهای چرب و نشاسته دار مثل پیتزا، فست فود و نان است.

اگر با ویار بارداری روبرو هستید، اصلا نگران نشوید؛ چون استرس و نگرانی در دوران بارداری، اصلا اتفاق خوبی نیست. اگر نمی دانید چطور با ویار بارداری تان مواجه شوید، ما در کنارتان هستیم؛ اگر قصد دارید تا ویار بارداری را مهار کنید هم اطلاعات کافی در اختیارتان می گذاریم و راهکارهای تغذیه سالم برای برآورده کردن ویار بارداری را به شما می آموزیم.

ویار بارداری چیست و از چه زمانی سراغ ما می آید؟

دلایل ایجاد ویار کدام است؟

این کاملا اتفاقی طبیعی است که در طول دوران بارداری هوس خوراکی خاصی را می کنید. حتی ممکن است دلتان چیزهایی بخواهد که تاپیش آن هرگز نمی خوردید.

طبق تحقیقات به عمل آمده، بین ۵۰ تا ۹۰% از بانوان آمریکایی در زمان بارداری شان، هوس نوعی خوراکی خاص را داشته اند. ولی پزشکان دقیقا نمی دانند که چرا خانمهای باردار ناگهان هوس طعم خوراکی خاصی را می کنند. ویار چیست ؟

احتمالا تغییرات ناگهانی در هورمونها باعث ایجاد ویار می شوند. شاید هم فعالیت بیش از اندازه بدن در طول دوره بارداری باعث می شود تا بدن شروع به خونسازی کند و به همین خاطر بدن شما نیاز و کمبودهای خود را به برخی مواد غذایی، به شکل ویار نشان می دهد.

برخی ویارها خطرناک هستند؛ چرا که نوعی نشانه به نظر می رسند. مثلا اگر در دوران بارداری، ویار به خوردن مواد آلوده، صابون و یا موادغیر خوراکی دارید؛ برخی خانمها ویار به بوی فلزات دارند و دلشان می خواهد آهن را بو کنند. حتما دراین مواقع به نزد پزشک بروید؛ چون ممکن است دچار بیماری خاصی شده باشید.

سه راه سالم برای برآورده کردن ویار بارداری

میزان گرسنگی تان را کشف کنید

خیلی وقتها افراد به موادغذایی ناسالمی مثل بستنی و شکلات ویار دارند و شاید برای کنترل این ویار حسابی خود را تحت فشار گذاشته تا به سراغ این مواد نروند. شاید هم بعد از مصرف این موادغذایی احساس گناه کنند و وعده غذایی بعدی شان را به تاخیر انداخته و یا حتی آن را مصرف نکنند. این افکار «سفید یا سیاه»یا «صفر یا صد» راه مناسبی برای رویارویی با ویار نیستند. چون شاید در آن لحظه خانم باردار بتواند خودش را کنترل کند ولی مدتی بعد به طرز غیرقابل کنترلی به سراغ همان خوراکی خواهد رفت. دفعه بعد که ویار مثلا بستنی داشتید، این سوالها را از خودتان بپرسید:

*آخرین باری که بستنی خوردم چه زمانی بود؟

*آیا الان نشانه های گرسنگی را دارم؟ دلم قار و قور می کند و دست و پایم می لرزد؟

*یا اینکه از سرخستگی و بی حوصلگی دلم بستنی می خواهد؟

دکتر راشل هارتلی متخصص تغذیه دراین باره گفته:« خیلی وقتها ریشه این ویارها در گرسنگی فرد است. اگر واقعا گرسنه هستید، سعی کنید ویار خود را با یک تغذیه سالم و خوردن مقداری غذا و یا یک اسنک سالم برطرف کنید. اصلا چشمتان را برروی گرسنگی تان نبندید

اندکی از آنچه ویار دارید بخورید

شاید درطول تمام روز در فکر یک تکه شکلات که در یخچال خانه دارید باشید. خودتان را از خوردن منع نکنید؛ چه باردار هستید و یا نه، نادیده گرفتن این ویار، باعث می شود که بیشتر و بیشتر آن خوراکی را بخواهید. دکتر هارتلی متخصص تغذیه دراین باره می گوید:« اجتناب از خوردن آنچه ویارش را دارید باعث می شود تا کلی خوراکی دیگری که واقعا دلتان نمی خواسته را بخورید. پس بهتر همان است که از اول سراغ آنچه ویار کرده اید بروید

آنچه ویار کرده اید را بخورید ولی به شیوه ای کاملا مدیریت شده. دکتر هارتلی ادامه داده:« من بیمارانم را ترغیب می کنم تا درکمال آرامش آنچه ویار کرده اند را آرام آرام بخورند تا بتوانند ویارشان را ارضا کنند

هرتکه ای که از این ماده غذایی می خورید، کمی صبر کنید و از خوردن آن لذت ببرید. این کار باعث می شود تا کنترل شده از خوردن این ماده غذایی لذت ببرید و بعد عذاب وجدان نگیرید. سعی کنید ویار بارداری تان را سرکوب نکنید.

مثلا اگر ویار شما به نحوی است که دوست دارید تا در هر وعده سیب زمینی سرخ شده بخورید، دقت کنید که زیاده روی نکنید. اکثر پزشکان بر این باور هستند که مصرف مواد غذایی پرنمک، چرب و پرکربوهیدرات اگر برای مدت کوتاهی ( دو سه روزه) باشد، مشکلی ایجاد نمی کند. ولی اگر برای مدتی طولانی غذاهای ناسالم پرچرب، شیرین و یا دارای مواد شیمیایی را استفاده می کنید، ممکن است این باعث افزایش وزن بیش از حد شما، دیابت دوران بارداری و مشکلات متعددی شوند.

جایگزین سالمی برای ویارتان بیابید

اگر ویار موادغذایی پرکالری و ناسالم دارید، می توانید جایگزین های سالم تری برای آنها بیابید که باعث افزایش وزن شما نشود. مثلا اگر ویار سیب زمینی سرخ شده دارید، می توانید سیب زمینی خوشمزه ای را در فر با استفاده از روغن زیتون درست کنید. اگر دلتان پیتزا می خواهد ، یک تکه خمیر پیتزا را در داخل فر گذاشته ورویش را با پنیر، سبزیجات و پروتئین هایی مثل مرغ یا گوشت چرخ کرده بپوشانید. دلتان شیرینی می خواهد ؟ به سراغ هندوانه و یا آناناس بروید که هم طبیعی هستند و هم به بدنتان آبرسانی می کنند و هم شیرین هستند و مملو از ویتامین و موادمعدنی.

منبع:استادکار،تک پزشک،نی نی بان،خبرنگاران جوان

مطالب مشابه

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.