دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > ویروس کرونا چگونه به سیستم ایمنی بدن آسیب می زند؟

ویروس کرونا چگونه به سیستم ایمنی بدن آسیب می زند؟

ویروس کرونا مانند هر ویروس دیگری در برابر آنتی بیوتیک مقاوم است و نه تنها آنتی بیوتیک ها نمی توانند در برابر ویروس مقاومت کنند بلکه با مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها سیستم دفاعی بدن مقاومت خود را در برابر بسیاری از داروها از دست می دهد. بنابر این در صورتی که احساس کردید دچار سرماخوردگی شده اید و علائمی مانند گلودرد و سردرد و سرگیجه را در خودتان مشاهده کردید، بدون معاینه و تشخیص پزشک هیچ دارویی مصرف نکنید، مخصوصا آنتی بیوتیک!
کرونا از طریق تماس با سطوح و افراد آلوده به این ویروس، منتقل می شود. ساده ترین راه برای انتقال ویروس کرونا معاشرت و روبوسی و دست دادن با افرادی است که این ویروس را در بدنشان حمل می کنند. بسیاری از انسان ها ناقل این ویروس هستند یعنی شاید به ظاهر علائمی مانند آنفولانزا و یا سرماخوردگی نداشته باشند اما در تماس با شما می توانند ویروس را به شما منتقل کنند و علائم این بیماری در شما بروز کند.

ویروس کرونا از چه راه هایی می تواند منتقل شود :

مواد غذایی روباز و فله ای که بسته بندی نشده اند و در معرض رطوبت و هوا قرار دارند
مصرف قلیان و سیگار به صورت مشترک
خودکار و موس و کیبورد مشترک که در ادارات و شرکت ها به طور مشترک استفاده می شوند.
غذای نذری و غذاهای روباز که در خیابان به فروش می رسند
بغل کردن و بوسیدن افراد
دست دادن و استفاده از لیوان و قاشق مشترک
استفاده از پول و اسکناس آلوده به جای کارت
پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان کلینیک ها و بیمارستان ها بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند و اگر به آمار مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا دقت کنیم میبینیم که تعدادی از کسانی که بر اثر کرونا جانشان را از دست داده اند پزشکان و متخصصان سلامت بوده اند.
به طور کلی هر ویروسی که سرعت رشد و تکثیر بالایی داشته باشد و سیستم ایمنی بدن را در شرایطی قرار دهد که بدن نتواند به خوبی واکنش مناسب نشان دهد، فرد آلوده شده به آن ویروس در معرض آسیب جدی قرار خواهد گرفت. اما اگر سرعت رشد و تکثیر ویروس در بدن کند باشد و بدن فرصت کافی برای واکنش به آن را داشته باشد فرد آلوده به آن ویروس شانس غلبه بر ویروس را خواهد داشت.
ویروس کرونا به سیستم تنفسی فرد آسیب می زند. با وارد شدن ویروس کرونا در بدن فرد سلول های مجاری تنفسی دچار اختلال می شوند و علائمی نظیر سرماخوردگی در فرد ایجاد می شود. در مقایسه با بیماری سارس، ویروس کرونا درصد آسیب زنندگی کمتری دارد و سارس به مراتب آسیب جدی تری به ریه ها وارد می کند.
ویروس کرونا نیز مانند همه بیماری های ویروسی دیگر افراد مسن را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد.
همچنین کسانی که بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون بالا دارند بیشتر در معرض آسیب هستند. به طور کلی کرونا ریه افراد را درگیر می کند و بافت ریوی فرد آلوده را از بین می برد. با تخریب بافت ریه سایر بافت های بدن نیز
تحت تاثیر قرار می گیرند.
تمام ویروس های تنفسی از جمله ویروس کرونا از جهات مختلفی به بدن آسیب می رسانند. یکی خود آن ویروس است که بدن را دچار اختلال کرده و بعد از آن کاهش عملکرد سیستم دفاعی بدن که مجاری تنفسی را آلوده به عفونت می کند.
چنانچه در محدوده سنی بالای 50 سال قرار دارید و یا به انواع بیماری های قلبی مبتلا هستید، همچنین اگر دچار دیابت هستید و سابقه عفونت در نقطه ای از بدن را دارید نکات توصیه شده را جدی بگیرید.
سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید و از خوردن انواع میوه جات و سبزیجات شسته شده و ضدعفونی شده غافل نشوید.
اگر دچار مشکلات تنفسی و ریوی هستید از خانه خارج نشوید
در صورت اضطرار و شرایط خاص حتما از ماسک جلوی صورت استفاده کنید
روزانه چندین بار دست و صورتتان را بشوئید
از ژل ضدعفونی کننده استفاده کنید