دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > عوامل موثر در فشارخون بالا را بشناسید
شناسهٔ خبر : 883 -

عوامل موثر در فشارخون بالا را بشناسید

عوامل موثر در فشارخون بالا را بشناسید

یک متخصص داخلی عوامل موثر در فشار خون بالا را بیان کرد

دکتر جعفر نوابی با بیان اینکه ۹۵ درصد موارد فشار خون بالا ریشه وراثتی دارد، گفت: در کنار ارث عواملی نظیر چاقی هم می‌تواند در بروز فشارخون بالا تاثیرگذار باشد.

نوابی فشارخون ۱۲ روی ۸ را فشار خون طبیعی دانست و افزود: بالاتر از این میزان فرد پیش فشار خون دارد و اگر فشار خون به عدد ۱۴ روی ۹ یا بالاتر برسد، فرد مبتلا به فشار خون بالاست.

وی با اشاره به عوارض بسیار فشار خون بالا گفت: فشار خون یکی از فاکتورهای اصلی سکته قلبی است و در کنار این نارسایی کبد و کلیه و بعضا قطع شدن اندامها از عوارض دیگر فشارخون بالا است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه درصدی از افراد جامعه از فشارخون بالای خود بی‌اطلاع هستند، تاکید کرد: افرادی که در بستگان نزدیک خود افراد مبتلا به فشارخون بالا دارند باید مرتبا فشارخون خود را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: افراد عادی برای کنترل فشارخون خود نیاز است سالانه یکبار آزمایش فشارخون بدهند تا اگر بر اثر مسائل دیگر از جمله چاقی به این معضل مبتلا شدند، هرچه سریع‌تر از آن آگاهی پیدا کنند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه فشارخون قابل کنترل است، گفت: رژیم غذایی، کاهش وزن و تغییر سبک زندگی می‌تواند تاثیر بسیاری در کنترل فشار خون داشته باشد.

وی افزود: مصرف غذاهایی مانند لبنیات و بویژه ماست و نیز مصرف خوراکی‌های ترش مزه می‌تواند تا حد زیادی در کنترل فشارخون بالا موثر باشد.

نوابی با بیان اینکه هنوز تاثیر مواد خوراکی در بروز فشارخون بالا به اثبات نرسیده است، گفت: اما همچنان تاکید ویژه‌ای بر نمک وجود دارد و توصیه می‌شود افراد جهت پیشگیری از ابتلا به فشارخون از مصرف زیاد نمک خودداری کرده و تنها به نمک موجود در غذا بسنده کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.