دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > بوسه باعث ابتلا به بیماری می شود

بوسه باعث ابتلا به بیماری می شود

بوسه کردن و داشتن زخم روی لب و دهان خطر انتقال بیماری ها را افزایش می دهد

تبخال

تبخال های دهانی به واسطه ویروس تبخال نوع 1 (HSV-1) شکل می گیرند. به گفته کارشناسان، این شایع‌ترین عفونت قابل انتقال از طریق بوسه است. گفته می شود که زنان نسبت به مردان هرچه بیشتر مستعد ابتلا به این شرایط هستند.

اگر در دهان یا روی لب ها زخمی وجود داشته باشد، خطر انتقال هرچه بیشتر افزایش می یابد. متخصصان پزشکی رسیدگی سریع به این شرایط و پرهیز از بوسیدن در صورت ابتلا به تبخال را توصیه می کنند. تاول ها و زخم های مرتبط با تبخال به راحتی قابل مشاهده هستند.

جینجیویت

جینجیویت، نوعی التهاب لثه، شکل خفیف بیماری لثه است. باکتری مسئول این التهاب می تواند از طریق تماس با بزاق فرد آلوده منتقل شود.

بوسیدن فردی که به بیماری لثه یا پوسیدگی دندان ناشی از باکتری مبتلاست می تواند موجب بروز مشکلات دندانی در فردی شود که از تراکم کم باکتری های بد در دهان خود برخوردار بوده است.

حفظ بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن دو بار در روز، استفاده از نخ دندان، غیره) بهترین روش برای محافظت از خود در برابر این نوع از باکتری ها محسوب می شود.

مونونوکلئوز

مونونوکلئوز عفونی که گاهی اوقات به نام «بیماری بوسه» شناخته می شود، به واسطه ویروس اپشتین-بار (EBV) رخ می دهد. افزون بر بوسیدن، این بیماری می تواند از طریق سرفه، عطسه، استفاده از مسواک یا لیوان مشترک نیز منتقل شود.

زمانی که فرد به این عفونت آلوده می شود، علائمی مانند خستگی شدید، گلو درد، تب، بی اشتهایی، و تورم غدد لنفاوی را تجربه می کند. این شرایط نسبت به سرماخوردگی کمتر مسری بوده و بیشتر افراد جوان در بازه سنی 15 تا 30 سال را درگیر می کند.

مطالب مشابه