دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > برای کاهش درد پس از عمل جراحی ، ازخواب و کافئین کمک بگیرید.

برای کاهش درد پس از عمل جراحی ، ازخواب و کافئین کمک بگیرید.

دکتر جیانکرلو وانینی (Giancarlo Vanini)، دبیر علمی و استادیار گروه بیهوشی در مرکز علمی دانشگاه علوم پزشکی میشیگان (Michigan Medicine) می گوید: "کنترل درد پس از عمل جراحی همواره چالش برانگیز است" ." عموما رابطه بلند مدتی میان خواب و درد وجود دارد و ما می دانیم که این دو متقابلا بر هم تاثیر گذار هستند.

مطالعات متعدد نشان می دهد که اختلالات خواب قبل و بعد از عمل جراحی درد را بیشتر می کند و مهمتر از همه، اختلالات خواب شروع درد درازمدت پس از عمل را پیش بینی می کند. با این حال، در حالی که رابطه بین خواب و درد شناخته شده است، مکانیزم های ایجاد کننده آن هنوز ناشناخته اند".

دکتر وانینی پژوهشگر این مطالعه جدید که در نشریه SLEEP منتشر شده است، بررسی می کند که کم خوابی و یا نخوابیدن در موشها بلافاصله قبل از عمل جراحی درد پس از عمل را بدتر می کند و زمان بهبودی را افزایش می دهد.

وانینی می گوید: "براساس مطالعات منتشر شده توسط گروه ما و دیگران، پیش بینی کردیم که اختلالات کم خوابی قبل از جراحی، درد پس از عمل را بدتر می کند. اما ما می خواستیم بررسی کنیم که آیا درمان یا روشی وجود دارد که اثر کم خوابی را بوسیله کاهش شدت درد بعد از جراحی به حداقل برساند."

کافئین شاید بتواند

تیم تحقیقاتی تصمیم به تجزیه و تحلیل کافیین و تاثیر یک محرکِ پر مصرف که به طور گسترده استفاده می شود گرفتوانینی می گوید: "اکثر مردم با ایده استفاده از کافئین متعجب می شوند، چرا که ما برتاثیر کافئین بر کم خوابی آگاهی داریم. کافئین در قهوه وسایر نوشیدنی ها، اثر آدنوزین را در مغز متوقف می کند. آدنوزین یک عامل درونی القا کننده خواب است، به همین دلیل پس از نوشیدن قهوه هشیار میشویم. خواب ناکافی باعث افزایش حس درد می شود، لذا ما استدلال کردیم کافئین ممکن است درمعکوس کردن اثر افزایش درد ناشی از کم خوابی مفید باشد ".

وی افزود: "ما علاقمند به تحقیق در مورد این خاصیت کافئین بودیم، چون تقریبا همه با کافئین آشنا هستند."تیم تحقیق با استفاده از موش های آزمایشگاهی به بررسی افزایش درد پس از جراحی با محرومیت از خواب قبل از جراحی و اثر کافئین بر افزایش درد بعد از عمل ناشی از بی خوابی پرداخت.

در ادامه، محققان به دنبال یافتن یک مکانیزم بالقوه در مغز بودند که باعث ارتباط اختلال در خواب با افزایش شدت درد می شود.وانینی می گوید: "تأثیر محرومیت از خواب در حساسیت به درد در موش های سالم و تحت عمل جراحی قرار گرفته، از طریق توقف دارویی فعالیت آدنوزین در ناحیه هیپوتالاموس قدامی مغز که عامل تنظیم خواب است و خود مرتبط با مناطق اصلی احساس درد است، به طور کامل حذف شد.

پس از بررسی داده ها، وانینی و گروه متوجه شدند که بیداری طولانی قبل از عمل جراحی به طور قابل توجهی درد پس از عمل و زمان بهبودی پس از جراحی را افزایش داد در حالی که کافئین به کاهش این اثر کمک کرد.وانینی می گوید: "کافئین افزایش درد جراحی ناشی از بی خواب را متوقف کرد و داده ها به طرز شگفت انگیزی، نشان دادند که این به دلیل خواص ضد درد کافئین نیست. علاوه بر این، به نظر می رسد که کافئین فقط در موش هایی که قبل از عمل جراحی مجبور به بی خوابی بوده اند ، موثر بوده است. ما فکر می کنیم که کافئین ممکن است با مسدود کردن بخشی از اعصاب که تحت تاثیر بی خوابی تغییر کرده اند در مناطق مغزی خاصی که کنترل خواب و بیداری را در اختیار دارند از افزایش حس درد جلوگیری می کند.

تعمیم به محیط بالینی

وانینی و گروهش از نتایج بدست آمده رضایت داشته و هیجان زده شده اند.وانینی می گوید: "این نتایج منطقی بوده، چرا که اختلال در خواب و ناکافی بودن خواب در جامعه ما بسیار شایع است." "علاوه بر این، اغلب ، بیماران زمان طولانی در طول شب و یا صبح زود، قبل از پذیرش در بیمارستان برای جراحی انتخابی سفر می کنند. بطور کلی اکثر بیماران قبل از عمل، خواب کافی ندارند. این مطالعه نشان می دهد که مداخلات جدید در محیط های بالینی، دارای پتانسیل قابل توجهی در بهبود مدیریت درد پس از عمل می باشد. اکنون ما آزمایش هایی هستیم که اثر کافئین در کاهش درد در بیماران نیازمند جراحی را ارزیابی کند

منبع : جورنال اسلیپ - دانشگاه اسفورد