تب مالت/قسمت اول

آشنایی با تب مالت

تب مالت یک عفونت باکتریایی است که اغلب از طریق شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی غیرپاستوریزه از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود. باکتری‌ مولد تب مالت، در موارد نادر می‌تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیواناتِ آلوده پخش شود. علائم تب مالت می‌تواند شامل تب، درد مفصل و خستگی باشد. این عفونت معمولا با مصرف آنتی‌بیوتیک با موفقیت درمان می‌شود. با این حال، درمان آن از چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد و احتمال عود مجدد آن نیز زیاد است.

بیماری تب مالت صدها هزار انسان و حیوان را در سراسر جهان مبتلا می‌کند. اجتناب از محصولات لبنی غیرپاستوریزه و رعایت احتیاط در هنگام کار کردن با حیوانات یا در آزمایشگاه به پیشگیری از تب مالت کمک می‌کند.

علائم تب مالت می‌توانند از چند روز تا چند ماه پس از آلوده‌شدن فرد ظاهر شوند. علائم و نشانه‌های تب مالت شبیه علائم آنفولانزا هستند و عبارت‌اند از:

تب‌ و لرز؛

بی اشتهایی؛

تعریق؛

ضعف؛

خستگی؛

درد مفاصل، عضله و پشت؛

سردرد.

علائم تب مالت ممکن است برای هفته‌ها یا ماه‌ها ناپدید شده و سپس دوباره ظاهر شوند. تب مالت در برخی از افراد مزمن می‌شود و علائم آن تا سال‌ها حتی پس از درمان ادامه می‌یابند.

علائم و نشانه‌های طولانی‌مدت تب مالت عبارت‌اند از:

خستگی؛

تب‌های تکرارشونده؛

آرتریت؛

التهاب درون‌شامه قلب (اندوکاردیت)؛

اسپوندیلیت (نوعی آرتریت التهابی که بر ستون فقرات و مفاصل مجاور تأثیر می‌گذارد).

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

تشخیص تب مالت در مراحل اولیه می‌تواند دشوار باشد، چون در این زمان معمولا به بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند آنفولانزا شباهت دارد. اگر دچار تب شده‌اید و دمای بدن‌تان به‌سرعت در حال بالا رفتن است، درد عضلانی یا ضعف غیرعادی دارید و عوامل خطرساز ابتلا به این بیماری یا یک تب مداوم دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علل تب مالت

تب مالت می‌تواند بسیاری از حیوانات وحشی و اهلی را گرفتار کند. گله‌های گاو، بزها، گوسفندان، خوک‌ها، سگ‌ها، شترها، گرازهای وحشی و گوزن‌های شمالی، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. یک نوع تب مالت نیز وجود دارد که بر فُک بندرگاه، خوک دریایی و برخی از نهنگ‌ها تأثیر می‌گذارد.