شناسهٔ خبر : 1228 -

تب مالت/قسمت سوم

تب مالت/قسمت سوم

عوارض تب مالت


عوارض تب مالت

تب مالت می‌تواند تقریبا بر هر عضوی از بدن شما تأثیر بگذارد، ازجمله سیستم باروری، کبد، قلب و سیستم عصبی مرکزی. این بیماری ممکن است فقط در یک عضو یا در کل بدن عوارض ایجاد کند. عوارض احتمالی تب مالت عبارت‌اند از:

۱. عفونت پوشش درونی قلب (اندوکاردیت)

این یکی از جدی‌ترین عوارض تب مالت است. اندوکاردیت درمان‌نشده می‌تواند به دریچه‌های قلب آسیب بزند یا آنها را تخریب کند و علت اصلی مرگ‌ومیرهای مرتبط با تب مالت است

۲. آرتریت

عفونت مفصل به‌وسیله‌ی درد، سفتی و تورم در مفاصل شما به‌خصوص زانوها، مفصل ران، مچ پا، مچ دست و ستون فقرات مشخص می‌شود. درمان اسپوندیلیت – التهاب مفاصل بین استخوان‌های ستون فقرات (استخوان‌های مهره‌ای) یا بین ستون فقرات و لگن – می‌تواند بسیار دشوار باشد و ممکن است باعث آسیب‌های دائمی شود.

۳. التهاب و عفونت بیضه‌ها (اپیدیدیموآرکیت)

عفونتی که باعث تب مالت می‌شود، می‌تواند اپیدیدیمیس (لوله‌‌ی مارپیچی که لوله‌ی منی و بیضه را به هم متصل می‌کند) را عفونی کند. این عفونت از آنجا ممکن است به خود بیضه گسترش یابد و درد و تورم شدیدی ایجاد کند.

۴. التهاب و عفونت طحال و کبد

تب مالت می‌تواند بر طحال و کبد نیز تأثیر بگذارد و باعث شود که بیشتر از حد عادی بزرگ شوند.

۵. عفونت‌های سیستم عصبی مرکزی

اینها شامل بیماری‌های بالقوه خطرناکی مانند مننژیت (التهاب غشاهای اطراف مغز و نخاع) و انسفالیت (التهاب خود مغز) هستند.

جلوگیری از تب مالت

برای کاهش خطر ابتلا به تب مالت، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

۱. محصولات لبنی غیرپاستوریزه مصرف نکنید

در طول سال‌های اخیر در ایالات متحده، موارد معدودی از تب مالت با محصولات لبنی خام به‌دست آمده از گله‌های بومی مرتبط دانسته شده‌اند. با این حال همچنان بهتر است از شیر، بستنی و پنیر غیرپاستوریزه – صرفنظر از آنکه محصول کجاست – اجتناب کنید. اگر به کشورهای دیگر سفر می‌کنید، از مصرف تمام محصولات لبنی خام پرهیز نمایید.

۲. گوشت را به‌طور کامل بپزید

تمام گوشت را تا زمانی که دمای داخلی آن به ۶۳ تا ۷۴ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد، بپزید. هنگام غذا خوردن در بیرون از خانه، استیک یا گوشت‌تان را حداقل به‌صورت متوسط – مغزپخت (medium-well) سفارش دهید. پخت درست و کامل، باکتری‌های مضر مانند سالمونلا و ای‌کولای را ازبین می‌برد. هنگام سفر کردن به خارج از کشور، از خرید گوشت از فروشنده‌های خیابانی اجتناب کنید و همه‌ی گوشت‌ها را به‌صورت کاملا پخته سفارش دهید.

۳. دستکش بپوشید

اگر دام‌پزشک، کشاورز، شکارچی یا کارگر کشتارگاه هستید، در هنگام دست زدن به حیوانات مریض یا مرده یا بافت حیوانی یا در هنگام کمک کردن به وضع حمل یک حیوان حتما دستکش‌های لاستیکی بپوشید.

۴. در محیط‌های کاری پرخطر، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید

اگر کارمند آزمایشگاه هستید، تحت شرایط زیست‌ایمنی (biosafety) مناسب روی نمونه‌های آزمایش کار کنید. تمام کارمندانی که در معرض آلودگی بوده‌اند، باید فورا درمان شوند. کشتارگاه‌ها نیز باید نکات حفاظتی لازم مانند جداسازی بخش کشتار از سایر قسمت‌های کشتارگاه و استفاده از لباس محافظتی را رعایت کنند.

۵. حیوانات بومی را واکسینه کنید

یک برنامه‌ی واکسیناسیون تهاجمی در ایالات متحده تقریبا تب مالت را در گله‌های احشام ازبین برده است. از آنجا که واکسن تب مالت زنده است، می‌تواند باعث بیماری در افراد شود. بنابراین اگر کسی در حین واکسینه کردن یک حیوان به‌طور تصادفی دچار نیدل استیک (زخم سرسوزن) شد، باید تحت درمان قرار بگیرد.


مطالب مشابه

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.