دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > اخبار و رویدادهای منفی با سلامت ما چه می کنند؟
شناسهٔ خبر : 597 -

اخبار و رویدادهای منفی با سلامت ما چه می کنند؟

اخبار و رویدادهای منفی با سلامت ما چه می کنند؟

یک روان‌شناس اجتماعی گفت: ایران از آن کشورهایی است که خبرهای منفی زیادی دارد و اتفاقات ناگوار در آن از حوادث طبیعی تا سهوی، فراوان است

صفاری نیا روانشناس اجتماعی با بیان اینکه خبر را می‌توانیم به دو بخش منفی و مثبت تقسیم کنیم گفت: افراد، بیشتر به دریافت خبرهای منفی تمایل دارند؛ چون اخبار منفی برای انسان ماهیت تکاملی دارد و انسان را از آسیب دیدن و مردن حفظ می کند. مولفه‌ای در شناختِ انسان وجود دارد به نام گوش به زنگی؛ یعنی اینکه انسان تمایل به پیگیری اخبار و رویدادها دارد؛ اما اگر اخبار درست از طریق رسانه های رسمی مخابره نشود، این خط وجود دارد که از کانال های مختلف و نامعتبر اخبار را کسب کند.

وی با بیان اینکه گوش به زنگی بر اساس جنسیت می‌تواند متفاوت باشد، ادامه داد: گوش به زنگی بر اساس سن و شخصیت و شوق و ... می تواند متفاوت باشد. مثلا گوش بزنگی در آقایان بیشتر است.

صفاری نیا، با بیان اینکه در انتشار خبرهای مثبت و منفی، تعادل را رعایت نمی‌کنیم، تاکید کرد: در رویدادهای منفی، جنبه های انسان دوستانه و ایثارگری‌ها پر رنگ نمی‌شود؛ در حال حاضر، خبرهای مثبت در کشور، کمتر اطلاع رسانی می‌شود و بیشتر انتقال خبرهای منفی، صورت می‌گیرد. اخباری که انسان ها را ناامید می‌کند. ما می توانیم خبرها و رویدادهای مثبت متعددی را انعکاس دهیم و به لحاظ روانشناسی باید به رویکرد مثبت رویدادها بیشتر بپردازیم.

وی در ادامه بیان کرد: انسان ها می‌توانند مثبت رفتار کنند. در حال حاضر، فضای مثبت وجود ندارد و بروز ناهنجاری‌ها بیشتر شده است. با انعکاس ندادن خبرهای مثبت در کنار خبرهای منفی می خواهیم به درماندگی کمک کنیم که خطا است.

وی تصریح کرد: ایران از آن کشورهایی است که خبرهای منفی زیادی دارد و اتفاقات ناگوار در آن از حوادث طبیعی تا سهوی، فراوان است و احساس ناامنی در انسان به وجود می آورد. بنابراین، باید به جای پرداختن به رویدادهای منفی کشور، طراحی شادی داشته باشیم و این طراحی ممکن است هزینه های بیشتری نسبت به عزاداری داشته باشد. ما باید فضا را به سمت شاد کردن ببریم و مردم احساس شادی کنند و مراسم شاد بیشتری برگزار کنیم .

منبع: خبرگزاری فارس

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.