دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > سرطان خون را بر اساس گلبول سفید بشناسید
شناسهٔ خبر : 1049 -

سرطان خون را بر اساس گلبول سفید بشناسید

سرطان خون را بر اساس گلبول سفید بشناسید

سرطان خون بر اساس نوع گلبول سفیدی که دچار سرطان شده است به دو دسته تقسیم می شود:

سرطان خون لنفوئیدی: در این نوع سرطان خون، سلول های لنفاوی یا لنفوسیت ها که بافت های لنفاوی را می سازند، تحت تاثیر قرار می گیرند.

سرطان خون میلوئیدی: در این نوع از سرطان خون که به آن سرطان خون مغز استخوانی هم گفته می شود، سلول های مغز استخوان تحت تاثیر بیماری قرار می گیرند.

با توجه به این دو نوع دسته بندی (حاد/مزمن و لنفوئیدی/میلوئیدی)، چهار نوع سرطان خون (لوسمی) وجود خواهد داشت:

لوسمی میلوئیدی حاد (AML): سرطان خون میلوئیدی حاد هم در کودکان و هم در افراد بزرگسال ی تواند رخ دهد. بر اساس اعلام انستیتو ملی سرطان ایالات متحده(NCI)، سالانه حدود ۲۱۰۰۰ مورد جدید ابتلا به این نوع از سرطان خون در ایالات متحده تشخیص داده می شود. این حالت، رایج ترین شکل سرطان خون می باشد.

لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL): این نوع از سرطان خون عمدتا در کودکان بروز می کند. سالانه در ایالات متحده حدود ۶۰۰۰ مورد جدید ابتلا به این نوع گزارش می شود.

لوسمی میلوئیدی مزمن (CML): این نوع سرطان خون عمدتا در افراد بزرگسال به وجود می آید و سالانه در آمریکا حدود ۷۰۰۰ مورد جدید ابتلا به این نوع گزارش می شود.

لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL): این نوع لوسمی عمدتا در افراد بالای ۵۵ سال به وجود می آید و بسیار به ندرت در کودکان هم بروز می کند. سالانه در آمریکا حدود ۱۵۰۰۰ مورد جدید ابتلا به این نوع سرطان خون تشخیص داده می شود. نوع بسیار نادری از لوسمی لنفوسیتی مزمن، لوسمی سلول مودار نام دارد. این نام گذاری به علت ظاهر سلول های لنفوسیت سرطانی در زیر میکروسکوپ است.

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.