شناسهٔ خبر : 1395 -

لوسمی چست

لوسمی چست

بیماری لوسمی را بشناسید

لوسمی سرطان بافت خون‌ساز بدن، یعنی مغز استخوان و دستگاه لنفاوی است. واژه‌ی لوسمی یا درست‌تر بگوییم لوکمیا(leukemia) از واژه‌ای یونانی به معنای "خون سفید" گرفته شده است. این بیماری به طور معمول در سلول‌های سفید خون(گلبول‌های سفید) آغاز می‌شود. در شرایط عادی، سلول‌های سفید خون به نبرد با عوامل بیماری‌زا می‌پردازند. این سلول‌ها به طور عادی رشد می‌کنند و به شیوه‌ای منظم و برنامه‌ریزی شده و به اندازه‌ی نیاز بدن، تقسیم می‌شوند. در لوسمی این فرایند به هم می‌ریزد.

در لوسمی، مغز استخوان شمار زیادی سلول سفید غیرعادی تولید می‌کند. آن‌ها از سلول‌های سفید عادی متفاوت به نظر می‌رسند و کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند. سرانجام، این سلول‌های نارس از تولید سلول‌های سفید عادی جلوگیری می‌کنند و در نتیجه توانایی بدن در رویارویی با عوامل بیماری‌زا کاهش می‌یابد.

سلول‌های لوسمی در تولید انواع دیگر سلول‌ه‌های خون در مغز استخوان، از جمله سلول‌های قرمز خون(گلبول‌های قرمز) که اکسیژن را به بافت‌های بدن می رسانند و پلاکت‌هایی که به تشکیل لخته‌ی خون کمک می‌کنند، اختلال ایجاد می‌کنند. هم چنین، انباشت سلول‌های لوسمی در غده‌های لنفاوی، طحال، کبد و گاهی مغز باعث نارسایی‌هایی در کارکرد این اندام‌ها می‌شود.

نشانه‌های هر نوع از لوسمی اندکی متفاوت است، اما نشانه‌های معمول آن‌ها عبارت است از:

تب یا لرز

خستگی همیشگی، ضعف

عفونت‌های بسیار

از دست دادن اشتها و کاهش وزن

گره‌های لنفاوی ورم کرده

بزرگ شدن کبد و طحال

کوتاه شدن نفس‌ها به هنگام فعالیت بدنی

عرق کردن زیاد به ویژه در شب

درد استخوان یا شکنندگی استخوان

شدت نشانه‌های به تعداد سلول‌های غیر عادی و جای انباشته‌شدنشان بستگی دارد. در آغاز ممکن است از این نشانه‌ها به وجود لوسمی پی برده نشود، زیرا نشانه‌های آن به نشانه‌های آنفولانزا و دیگر بیماری‌های شایع شباهت دارد.

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.